Arkivfoto
En rutinekontrol blev en dyr fornøjelse for en polsk vognmand.
Der var så mange ting galt, at det førte til en bøde på 224.000 kroner.
Ydermere blev lastbilen tilbageholdt indtil bøden blev indbetalt.
Det startede fredag den 10. marts kl. 12:20, da Tungvognscenter Syd standsede et polsk registreret vogntog lidt udenfor Fredericia.
Vogntoget var læsset med øl og på vej til Polen.
Det havde vagtpatruljens opmærksomhed, da det umiddelbart virkede til at være længere end tilladt.
Ved den efterfølgende kontrol, viste det sig også, at vogntoget var for langt, men det var desværre langt fra det eneste, der var galt.
Den østrigske chauffør var nemlig noget lemfældig i sin omgang med reglerne.
Noget af det første, der bliver kontrolleret ved en tungvognskontrol, er registreringer i lastbilens takograf, der registrerer køre/hviletiden.
Den isatte takograf var ikke kalibreret som foreskrevet og den viste umiddelbart en masse fejlkoder, som gjorde det nødvendigt med en manuel kontrol af udskrifter fra takografen.
Den nærmere kontrol, viste at chaufføren havde kørt uden sit førerkort isat i mindst seks tilfælde, at han havde afbrudt sit regulære ugehvil i mindst et tilfælde.
Fem gange havde han haft for kort dagligt hvil.
Tre gange havde den samlede daglige køretid været for lang.
Seks gange var der registreret køretid uden pause, det mest alvorlige tilfælde var en overskridelse på 105%, svarende til en køretid på 9 timer og 16 minutter uden nogen pause.
De mange overtrædelser gjorde at lastbilen blev tilbageholdt, indtil tirsdag den 14. marts, hvor den polske vognmand indbetalte den samlede bøde for virksomhed og chauffør på 224.000 kroner.
Herefter blev chaufføren eskorteret på værksted til kalibrering af takografen, inden den videre færd.
Nu en del fattigere og med en betinget frakendelse af førerretten i bagagen.