It-kriminelle hiver rekordmange penge ud af danskernes konti

    Selv om året endnu ikke er slut, kan bankerne allerede nu melde, at 2019 bliver et historisk lukrativt år for digitale bankrøvere.

    Det skriver Politiken.

    It-kriminelle stjal i hele 2018 14 millioner kroner fra danskernes netbanker. Det tal er for de første ni måneder af 2019 oppe på 24 millioner kroner.

    Det fremgår af en ny opgørelse fra bankernes brancheorganisation, Finans Danmark.

    De digitale bankrøvere formår ved simple telefonopkald at lokke personlige oplysninger ud af autoritetstro borgere, og særligt én gruppe går i fælden.

    – Vi kan se, at det især er kvinder over 60 år, de kriminelle går efter, når de forsøger at få adgang til folks netbanker, siger Michael Busk-Jepsen, Finans Danmarks digitaliseringsdirektør.

    – Det er åbenbart vurderingen blandt de kriminelle, at der i denne gruppe af kunder er personer, som er så tilpas sårbare eller så tilpas uerfarne it-brugere, at det er her, man har de bedste muligheder for at svindle.

    De seneste tal viser, at der i alt er afdækket knapt 700 sager om indbrud og svindel med danskernes netbanker i årets første tre kvartaler. I hele 2018 var der dobbelt så mange sager.

    Men selv om antallet af sager falder, slipper svindlerne afsted med flere penge end tidligere, når de har held med at lænse en danskers bankkonto.

    Derfor kan bankerne notere sig et rekordstort tab som følge af netbankmisbrug.

    For at undgå at blive udsat for svindlen opfordrer Michael Busk-Jepsen til, at man aldrig udleverer sine NemID-nøglekoder. Uden dem kan de kriminelle nemlig ikke tilgå ens bankkonti.

    – Skulle man alligevel komme i en situation, hvor man er kommet til at gøre det, så skal man kontakte sin bank hurtigst muligt, få spærret sit kort og forsøge at få pengene tilbageført til kontoen, siger Michael Busk-Jepsen.

    Hos bankerne, som Finans Danmark repræsenterer, forsøger man at beskytte de private mod it-svindlerne ved blandt andet at oplyse om problemet.

    – Derudover gør bankerne også meget for at undersøge de transaktioner, der er i banken, for at se, om der er noget unormalt ved dem og på den måde forsøge at stoppe det.

    – Men de her situationer er svære at stoppe, fordi det for banken ser ud som om, det er kunden selv, der laver transaktionen.

    – Derfor er det vigtigt, at vi har kunderne med, og at de ved, hvad der foregår derude, fortæller Michael Busk-Jepsen.

    Politiet opfordrer til, at man skal være meget skeptisk, hvis man bliver ringet op af en bank eller myndighed uden selv at have bedt om kontakt.

    /ritzau/