Knallertulykker: Flere dræbt eller hjerneskadet fordi de ikke brugte hjelm


Arkivfoto


Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har undersøgt 24 alvorlige ulykker med lille knallert (knallert 30). 2 ud af 3 knallertkørere havde enten ikke hjelm på eller havde ikke spændt den, så den røg af ved ulykken. Flere blev derfor dræbt eller fik alvorligere hovedskader ofte med varig hjerneskade.

”Der er stærke kræfter på spil ved en ulykke. Det betyder, at selv en hjelm, der sidder stramt, kan ryge af, hvis den ikke er spændt,” advarer Mette Fynbo formand for Havarikommissionen.
Nogle af knallertkørerne i undersøgelsen udtalte, ” Hjelmen sidder så stramt, at jeg ikke troede, den kunne ryge af.” Og andre at ”de ikke kunne mærke, om den var spændt”.

I de 24 ulykker var der 16 knallertkørere, som ikke havde hjelm på, eller hvor hjelmen røg af, fordi den ikke var ikke spændt. Det betød alvorligere skader for 14 af knallertkørerne, og i flere tilfælde var hovedskaderne så alvorlige, at de blev dræbt eller fik varige mén med invaliditet eller nedsat funktionsniveau.

Mangelfuld hjelmbrug er ét blandt flere områder, som gør lille knallert til et farligt transportmiddel: Risikoen for at komme til skade eller blive dræbt er markant højere end alle andre transportmidler, hvilket er baggrunden for Havarikommissionens fokus på disse ulykker.

Høj hastighed den hyppigste årsag hos unge knallertkørere
For 8 af de 12 unge knallertkørere (under 20 år) i undersøgelsen var deres høje hastighed medvirkende til ulykken. Alle de unge kørte på tunede knallerter og kørte i gennemsnit 51 km/t.

”Det er meget markant, at de fleste af knallerterne i vores undersøgelse er tunede – især alle de unges. Vi kan bare se, at de høje hastigheder er medvirkende til, at mange af ulykkerne sker – særligt når det gælder de unge.” siger Mette Fynbo.

Den høje hastighed betød bl.a., at modparterne ikke fik øje på de unge i tide, eller at knallertkørerne ikke kunne nå at styre udenom forhindringer. I alt var 20 af de 24 knallerter i undersøgelsen tunede. Flere af de unge knallertkørere var også på andre måder risikovillige – f.eks. virkede forbremser eller lygter ikke, eller de var optaget af kammerater eller deres mobiltelefon.

De voksne knallertkørere var påvirkede 
For de voksne knallertkørere (over 20 år) var den mest gennemgående ulykkesårsag, at de var påvirkede af alkohol eller narkotika (7 af de 12 ulykker med voksne). Flere af dem havde tilsyneladende et vedvarende højt forbrug af alkohol eller narkotika, og flere havde fået frakendt deres kørekort til bil.