Medie: PFA forskelsbehandler sine kunder


    Det store pensionsselskab PFA bliver nu beskyldt for at forskelsbehandle sine kunder.

    Følg localeyes.dk på Twitter - klik her og få nyhederne før de andre

    Ifølge Berlingske har en firmakunde i pensionsselskabet således fået en afkastgaranti, der tidsmæssigt rækker længere, end bestyrelsen i PFA har givet grønt lys til.

    Koncerndirektør i PFA, Lars Ellehave-Andersen, understregede ellers fredag over for Berlingske, at alle firmakunder i PFA behandles ens.

    Konkret indebærer det, at PFA har lovet alle sine virksomhedskunder, at deres medarbejdere får et afkast på 20 procent af den såkaldte individuelle kundekapital i årene 2014, 2015 og 2016.

    Men Berlingske er i besiddelse af papirer, der viser, at ledelsen i PFA har givet mindst en enkelt firmakunde en afkastgaranti, der rækker længere en treårsperioden – selv om bestyrelsen i PFA endnu ikke har taget beslutning om afkastgarantien efter 2016.

    Koncerndirektør i PFA, Lars Ellehave-Andersen, forklarer, at der er tale om et enkeltstående tilfælde.

    At kunden har fået en afkastgaranti helt frem til august 2017 skyldes, at forhandlingerne mellem parterne trak ud.

    – På grund af forsinkelserne i kontraktforhandlingerne kom det treårige løfte til at gælde fra 1. august 2014 til 1. august 2017, siger Lars Ellehave-Andersen til Berlingske.

    En af pensionsselskabets største kunder, fagforeningen HK/Privat, kræver på baggrund af avisens oplysninger en forklaring fra bestyrelsen i PFA.

    Fagforeningen vil have afklaret, om PFA forsøger at lokker nye kunder til med løfter om særlige garantier.

    – Vi holder øje med vores medlemmers opsparing, og vi er på vagt overfor, at den ikke bliver brugt til andet end at maksimere vores medlemmers opsparing. Jeg har svært ved at se, at andre kan forhandle bedre aftaler, når vi er PFA’s største kunde, siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat, til Berlingske.