Havarikommission: Vi passer ikke nok på fodgængerne


    Vi gør det alle sammen. Fragter os selv rundt over kortere eller længere afstande på de fødder, som naturen har udstyret os med til formålet.

    Men alligevel har vi problemer med at tage hensyn til andre fodgængere, når vi sidder bag rattet.

    LÆS OGSÅ: Fodgænger i livsfare – ramt af bil
    Det konkluderer formanden for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU), som mandag offentliggør en dybdeanalyse af trafikulykker, hvor der er fodgængere involveret.

    – Når bilisterne ser en fodgænger krydse vejen, kører de ofte videre uden at sætte farten ned. Så kan de ikke nå at bremse op, hvis der opstår en farlig situation, siger Sven Krarup Nielsen til Ritzau og konstaterer:

    LÆS OGSÅ: Fodgænger dræbt af flugtbilist
    – Der er for mange bilister, som ikke tager signalerne fra fodgængerne alvorligt nok.

    Ifølge kommissionen er hver sjette trafikdræbte fodgænger, og i sit arbejde med at kortlægge de gåendes udfordringer har HVU nærstuderet 27 ulykker. På baggrund af disse peger kommissionen på en lang række områder, hvor sikkerheden for fodgængerne kan forbedres.

    LÆS OGSÅ: Flugtbilist pløjer tre fodgængere ned
    Det drejer sig blandt andet om bedre placering af fodgængerovergange, flere lavhastighedszoner i byområderne og oplysningskampagner om færdsel i nattelivet, hvor kombinationen af mørke, berusede fodgængere og høj hastighed som følge af god plads på vejene udløser ulykker.

    Hos Dansk Fodgænger Forbund glæder man sig over, at der bliver stillet skarpt på problemet.

    Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigt

    – Fokus har været meget rettet mod cyklisterne, og det er rigtig godt, men man har tabt fodgængerne på gulvet. Fodgængere er svage, og man skal ikke køres ned ret mange gang, før man ikke rejser sig igen, siger direktør Ullaliv Friis.

    Hos Rådet for Sikker Trafik håber dokumentationschef Jesper Sølund, at den nye rapport kan hjælpe til at øge fodgængernes trafiksikkerhed.

    – Det her kan være med til at folk skærper bevidstheden om at læse trafikken på en anden måde og have mere fokus på de her fodgængere, siger han.

    /ritzau/