Arkivfoto
Et sammenhængende Danmark kræver god infrastruktur. Med det argument afsætter regeringen 410 millioner kroner i sit finanslovsforslag til en række vejprojekter i perioden fra 2018 til 2021.
Blandt andet vil regeringen ombygge nødspor på en strækning mellem Nr. Aaby og Odense V på den vestfynske motorvej, så de kan benyttes til kørespor i myldretiden.
Der er stor trængsel på strækningen i flere timer dagligt. Med billigere billetpriser over Storebælt, som regeringen også lægger op til, ventes trafikken kun at blive tættere.
– Regeringen ønsker et Danmark i bedre balance, en bedre sammenhængskraft, siger finansminister Kristian Jensen (V) ved fremlæggelsen af finanslovsudspillet.
Regeringen vil etablere nødlommer, justere rampetilslutninger til motorvejen og etablere et intelligent transportsystem med variable informations- og hastighedstavler til at styre trafikken i nødsporene.
Finanslovsudspillet afsætter cirka 230 millioner kroner i perioden fra 2018 til 2021 til anlæg af kørsel i nødsporene. Dertil kommer 5,2 millioner kroner årligt fra 2020 og frem til drift af det intelligente transportsystem.
Derudover vil regeringen undersøge, om motorvejen E45 skal udvides fra fire til seks spor på to strækninger omkring Skanderborg S og Vejle og vest om Aarhus.
Der afsættes 48 millioner kroner til miljøvurderingsundersøgelser på de to strækninger.
94 millioner kroner afsættes til at øge hastigheden på udvalgte landeveje og motorvejsstrækninger rundt omkring i landet, hvor regeringen vil sætte hastigheden op til henholdsvis 90 og 130 kilometer i timen.
– Det betyder, at man sikkert og hurtigt kan komme frem. Og forhåbentlig bliver der også større respekt om hastighedsgrænsen de steder, hvor vi ikke sætter den op, siger Kristian Jensen.
Samtidig med, at regeringen vil sætte farten op, afsættes også 26 millioner kroner i en pulje til støjbekæmpelse langs vejene.
En del af finansieringen hentes fra frigjorte midler fra en aftale om linjeføring af motorvej mellem Næstved og Sydmotorvejen, som regeringen i april indgik med DF, Socialdemokratiet, De Radikale og SF.
Parterne besluttede nemlig, at man ikke skulle igangsætte første etape af projektet, men reservere midlerne. Det frigør et råderum på 283 millioner kroner fra 2018 til 2021.
/ritzau/