700 millioner kroner i statskassen fra fartbøder i 2016 har skabt debat om politiets indsats over for fartsyndere. Men bilisterne må lære at sænke farten, og politiet skal fortsætte fartkontrollen, mener Danske Anlægsentreprenører.
Det har skabt en del debat om politiets prioriteringer af indsatsen mod fartsyndere, at politiet har kradset mere end 700 millioner kroner ind gennem fartkontrollerne i 2016.
Hele debatten om fart og sikkerhed har naturligvis det generelle hensyn til trafikanternes sikkerhed, men der er i høj grad også hensynet til medarbejdernes sikkerhed, når de udfører deres arbejde, mens trafikken passerer ganske tæt på.
– Man kan være heldig, at høj hastighed forbi et vejarbejde kun giver bulede biler. Men for medarbejderne på vejen kan en daglig mangel på respekt for fartgrænserne give så meget utryghed, at det i sig selv kan sætte sig på sjælen. Derfor kan man kun rose politiet for en øget indsats for fartkontrol ved vejarbejder, og i virkeligheden må indsatsen gerne blive skærpet, siger branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører i Dansk Byggeri, Niels Nielsen og uddyber:
– Jeg er opmærksom på, at der var rigtig mange, der blev fanget i en fartkontrol ved et par af vejarbejderne ved Lyngby omfartsvej for et års tid siden, ligesom også mange blev fortørnet over de fartbøder, der blev uddelt under udbygningen af Helsingørmotorvejen. Retten har i det sidste tilfælde afgjort, at skiltningen var i orden, men selv uden skiltning burde bilisterne sænke farten markant af hensyn til medarbejderne, der får en ganske utryg oplevelse, hvis bilerne suser forbi, mens de arbejder.
Kritikere har sat spørgsmålstegn ved, hvorvidt fartkontrollen kun benyttes der, hvor der er størst mulighed for at udstede bøder, eller der hvor det rent trafiksikkerhedsmæssigt er en fordel.
– Jeg kan naturligvis ikke vide, om det er rigtigt, at politiet ikke kun skeler til trafiksikkerheden men også muligheden for at få penge i kassen, når de planlægger indsatsen med fartkontroller. Men jeg hæfter mig ved, at politiet siger, at vejarbejder er årsagen til en øget indsats på motorvejene. Hvis dette er rigtigt, så er det en helt rigtig prioritering, siger Niels Nielsen.