En novelle af Naja Marie Aidt, filmen “En Kongelig Affære” og den danske grundlov.
Det er tre eksempler på undervisningsmateriale, der har fået en gruppe muslimske elever til at obstruere, klage over eller ligefrem udvandre fra undervisningen på VUC-institutioner i hovedstadsområdet.
Det fortæller en række lærere og elever fra seks forskellige voksenuddannelsescentre (VUC’er) til Radio24syv.
Dennis Elgaard Jensen, der er kursistrepræsentant på VUC Hvidovre, har cirka ti gange i løbet af sine to år på skolen oplevet, at muslimske elever har udvandret fra undervisningen.
– Det kan være digte med seksuelle undertoner, det kan være kortfilm med nøgenscener eller det kan være kritiske tekster om islam, der får dem til at udvandre, siger han til Radio24syv.
Indtil for nylig var Søren Sølvhøj Skovbo underviser på HF & VUC København Syd. Han har også oplevet, at kursister blev vrede eller stødte over hans materialevalg.
– Nogle elever blev stødte over, at jeg havde sat dem til at læse og analysere novellen “Bulbjerg” fra Naja Marie Aidts bog “Bavian”, fordi der er udtalt seksuelt indhold i den, siger han til Radio24syv.
En lærer fortæller om elever, der har sparket til møbler i klasseværelset, da de blev undervist i demokrati, ligestilling og ytringsfrihed.
Nogle undervisere har ifølge Radio24syvs kilder taget konsekvensen og fravælger visse bøger, tekster og film med nøgenhed, seksuelt indhold eller islamkritik for ikke at støde elever og for at undgå konflikter.
Det bekymrer lektor Tina Magaard fra Aarhus Universitet, der har forsket i Islam.
– Det er problematisk, fordi det betyder, at nogle få ekstreme studerende kan få magt til at lukke nogle perspektiver for de andre studerende, siger hun til Radio24syv.
Peter Zinckernagel, rektor på HF & VUC København Syd, siger til Radio24syv:
– Hvis lærere er nervøse ved at bruge bestemt undervisningsmateriale, skal de tage det op med deres lærerkolleger og ledelsen, for sådan skal det selvfølgelig ikke være.
/ritzau/