Risikoen for at dø i trafikken er størst på jyske landeveje


Det kan godt være, at der er flere biler, flere cykler og flere mennesker på vejene i og omkring Farum lidt nord for København end i sydjyske Vejen – og at trafikken derfor virker mere uoverskuelig og ikke mindst mere farlig.

Men i virkeligheden er situationen den stik modsatte. Det skriver Jyllands-Posten.

Det er nemlig mere end 20 gange så farligt at bevæge sig ud i trafikken i Vejen som i Farum, viser en gennemgang af tallene for antallet af trafikdræbte i de danske kommuner for perioden 2007-2014, som Jyllands-Posten har foretaget på baggrund af tal fra Vejdirektoratet og Danmarks Statistik.

I løbet af de otte år omkom der 45 mennesker på vejene i Vejen Kommune, mens kun to mistede livet i Furesø Kommune, hvor Farum er den største by.

Det svarer til, at 10,5 ud af hver 10.000 indbyggere i Vejen mistede livet i trafikken, mens det samme kun var tilfældet for 0,5 ud af hver 10.000 indbyggere i Furesø Kommune.

Vejen er langtfra den eneste jyske kommune, hvor landevejene er særdeles farlige at færdes på.

På listen over de farligste kommuner følger Norddjurs, Thisted og Ikast-Brande lige efter – alle med så mange uheld på vejene, at næsten 10 ud af hver 10.000 indbyggere i perioden har mistet livet i trafikken.

Til gengæld kan næsten alle kommuner i og omkring hovedstaden fremvise så lave antal trafikdræbte, at faren for at miste livet i trafikken er mindst fem-ti gange lavere end i Jylland.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet er ikke i tvivl om hvorfor.

– Hovedforklaringen er, at hastigheden er meget lavere i og omkring København end i Jylland.

– I Dragør og Furesø kommuner er det begrænset, hvor hurtigt man kan køre på vejene. Hvis det endelig går galt, så går det ikke så galt på grund af den lave hastighed, siger han til Jyllands-Posten.

Og det samme mener dokumentationschef Jesper Sølund hos Rådet for Sikker Trafik.

– Der er flest trafikdræbte på de jyske landeveje. Det er da også derfor, at politiet i Midt- og Vestjylland har placeret en hel masse af politiets nye biler til automatisk trafikkontrol, ATK, netop her, lyder det fra Jesper Sølund.

Men efter hans mening kan det dog – rent trafiksikkerhedsmæssigt – være en god idé at satse på at forbedre trafiksikkerheden i de større kommuner og større byer, hvor der bor flere mennesker, og hvor en indsats derfor alt andet lige vil have en større effekt i forhold til det samlede antal af trafikdræbte.

/ritzau/