Rejsekort: Busselskab har løjet om fejl og overpriser i årevis


Arkivfoto


Movia kendte til rejsekort-fejl allerede i 2011, men gjorde intet for at forbedre teknologien. Siden har fejlen kostet mindst 23.000 passagerer overpriser.

Det skriver Søndagsavisen.

En fejl i rejsekortet har betydet, at tusindvis af passagerer har betalt overpris for deres rejser.

Fejlberegningen af rejseprisen sker, ved de rejser, hvor buschaufførerne vælger en forkert rute fra start.

Den rejsendes kort bliver således registreret ved forkerte stoppesteder.

Den chaufførfejl har ifølge Søndagsavisen betydet, at mindst 23.000 rejsekortkunder har betalt overpriser for deres rejser.

Movia har for nylig forklaret, at de kun har kendt til fejlen i fire uger, men nu er det kommet frem, at både Movia og firmaet Rejsekortet A/S har løjet.

De har nemlig kendt til fejlen i mere end fem år, det bliver afsløret af dokumenter fra blandt andet Forbrugerombudsmanden, som Søndagsavisen har fået aktindsigt i.

Sagen er nu havnet på transportministerens bord, og han ønsker, at der kommer styr på sagerne.

– Det er en skam, at der sker fejl, der kan bidrage til at gøre folk utrygge ved Rejsekortet. Den slags fejl skal selvfølgelig begrænses så meget som overhovedet muligt – det må Movia og de øvrige trafikselskaber se at få styr på, det skriver Transport- og byggeminister Hans Christian Schmidt (V) i en mail til Søndagsavisen.