Arkivfoto
Selvkørende lastbiler, der ved hjælp af magneter, kører på en snorlige linje uden den store hjælp fra chauffører.
Selv om det lyder som noget fra en science fiction-film, er tanken faktisk ikke så urealistisk.
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigtI et EU-projekt skal lastbiler ved hjælp af ny teknologi køre i forbundne konvojer med ned til et halvt sekunds mellemrum fra forskellige europæiske byer på tværs af grænserne med mål i Rotterdam 6. april.
Og der er gode fremtidsperspektiver i teknologien, lyder det fra Andreas Egense, afdelingsleder hos Vejdirektoratet.
– Med den her teknologi kan man køre meget tæt på hinanden. Det betyder, at udnyttelsen af vejkapaciteten udnyttes mere, samtidig med at lastbilerne sparer brændstof, og det er både godt for vognmændene og miljøet, siger han.
Han tilføjer, at trafikken kan komme til at glide meget nemmere, i og med at trafikreguleringer og køretøjer i fremtiden i endnu højere grad vil tilrettelægge sig efter trafikken.
Der er stadig chauffører tilknyttet lastbilerne, men det er den forreste lastbil, der bestemmer hastigheden, og de øvrige lastbiler vil bremse automatisk, hvis den forreste gør.
– Med det her udstyr reagerer lastbilerne øjeblikkeligt og er hele tiden årvågne, siger han.
Også transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt glæder sig over, at Danmark er en del af EU-projektet.
– Det er vigtigt, at Danmark er med til at understøtte nye teknologier, som kan gøre transportbranchen mere effektiv og sikre en mere miljørigtig transport af varer og gods, siger ministeren i en skriftlig kommentar og tilføjer:
– Det kan give os konkurrencefordele på transportområdet og skabe vækst og nye arbejdspladser, siger ministeren.
30. marts vil lastbilerne køre fra Sverige og gennem Danmark.
/ritzau/