Andenpiloten lod med vilje sin Airbus 320 med 150 om bord brage ind i en bjergside i de franske alper. Han led af en svær depression og havde mange gange opsøgt forskellige læger om sine problemer. Arkivfoto
Den franske havarikommission (BEA) anbefaler, at der indføres skrappere lægetjek af piloter.
Det hedder det i den endelige rapport om det tyske passagerfly fra Germanwings, der styrtede ned i de franske alper i marts sidste år.
Like localeyes.dk på FacebookAndenpiloten lod med vilje sin Airbus 320 med 150 om bord brage ind i en bjergside i de franske alper. Han led af en svær depression og havde mange gange opsøgt forskellige læger om sine problemer.
Der er behov for “klarere regler” for, hvornår man kan kræve fortrolige medicinske oplysninger om piloters mentale problemer videregivet til myndighederne.
– Klarere regler behøves for at fastslå, hvornår det er nødvendigt at ophæve lægers fortrolighedsløfte, siger Arnaud Desjardin, der på et pressemøde præsenterede BEA’s konklusioner.
Det fremgår af rapporten, at en af de læger, som andenpiloten, Andreas Lubitz, havde opsøgt, to uger før flystyrtet havde anbefalet, at han skulle lade sig indlægge på et psykiatrisk hospital.
Men denne læge havde ikke informeret myndighederne om, hvad han havde anbefalet.
BEA fastslår, at Lubitz låste sig inde i cockpittet, da flyets kaptajn for en kort bemærkning var på toilettet. Herefter styrede han med vilje flyet ind en bjergside i Frankrig.
Flyet havde været på vej fra Barcelona til Düsseldorf.
/ritzau/