Foto fra Københavns Hovedbanegård, november 2015.
Det vil koste DSB en million kroner om dagen at kontrollere id i tog mod Sverige. Det siger Tony Bispeskov, der er trafikinformationschef i DSB.
Den svenske regering har indført såkaldt transportøransvar, der kræver, at DSB kontrollerer id hos de rejsende mod Sverige.
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigtDet kommer i praksis til at foregå ved, at alle passagerer skal ud af toget i lufthavnen, der er sidste stop inden Sverige. Her får de kontrolleret id, før de kan rejse videre.
– Konkret betyder det, at der vil være 20 minutter mellem tog fra Kastrup til Malmø, men det vil også betyde et togskifte fra den ene perron over til den anden, hvor der vil være en id-kontrol, siger Tony Bispeskov, der erkender, at passagererne får et dårligere produkt.
Kravet om id-kontrol gælder i første omgang en måned, og her står DSB tilbage med en regning på cirka 30 millioner kroner i tabte passagerindtægter og udgifter til et privat vagtværn, der skal stå for at tjekke passagerernes billed-id.
Hvis kravet er gældende i mere end en måned, kan det medføre, at togrejser til Sverige herefter bliver pålagt et gebyr, der skal dække de ekstraordinære omkostninger til den omfattende id-kontrol, oplyser DSB.
Ifølge Tony Bispeskov vil det være “oplagt,” at gebyret kun rammer passagerer, der kører på strækningen, hvor id-kontrollen er påkrævet. Dermed kan alle passagerer, der ikke kører til Københavns Lufthavn, friholdes for gebyret.
DSB regner med, at rejsetiden bliver forlænget med mellem 10 og 30 minutter.
Selve id-kontrollen kommer til at foregå ved spor 1 på stationen i Københavns Lufthavn. Der bliver fem indgange med op til 34 sluser, hvor alle togpassagerer skal have tjekket deres id.
Børn under 18 år kan dog slippe for at vise id, hvis de er sammen med deres forældre.
Id-kontrollen træder i kraft 4. januar. Herefter vil passagerer ikke kunne rejse til Sverige uden gyldigt billed-id.
Oplysningerne vil blive skannet og gemt af DSB “så længe det skønnes nødvendigt”, oplyser Tony Bispeskov, der ikke er bevidst om, hvorvidt oplysningerne bliver tilgængelige for danske myndigheder.
Derudover bliver togene til Bornholm ændret til togbusser fra Københavns Hovedbanegård til Ystad uden stop undervejs.
Passagerer fra Fyn og Jylland, der skal til lufthavnen, vil skulle skifte til Øresundstog eller metro.
/ritzau/