Pengemaskine: Så meget tjener de på kaffe, kufferter og andre små tilkøb


Arkivfoto


Betaling for mad, bagage og andre tillægsydelser giver flyselskabet Norwegian kæmpe indtægter.

Selskabet følger princippet om, at passagererne kun skal betale for de produkter og den service, de selv ønsker. Og det skæpper godt i kassen.

Alene i det seneste kvartal gav det indtægter på 967 millioner norske kroner

Beløbet, der svarer til 780 millioner danske kroner, udgør ifølge den norske avis Aftenposten 13 procent af Norwegians samlede indtægter.

Og selv små køb som en pose peanuts eller en flaske vand løber op i store summer, viser sidste uges kvartalsregnskab fra Norwegian.

I kvartalet brugte hver passager i snit fem kroner mere end i samme periode året før.

Det svarer til yderligere 124 millioner norske kroner i mersalg baseret på de 24,8 millioner passagerer, som Norwegian havde i 2014.

– Der er ingen tvivl om, at salget af valgfrie tillægstjenester og produkter er en vigtig indtægtskilde for os, siger Norwegians kommunikationschef, Lasse Sandaker-Nielsen, til Aftenposten.

Mad, bagage og valg af sæde er de mest populære ydelser.

Konkurrenten SAS har også betydelige indtægter fra den kant, men de er lavere end hos Norwegian, fordi SAS i større grad opererer med et totalprodukt, forklarer informationschef Knut Morten Johansen.

Kaffe og te er for eksempel inkluderet i billetprisen hos SAS og i de fleste tilfælde også bagage og valg af sæde. SAS vil lancere nye tillægsprodukter, men informationschefen vil endnu ikke sige noget om, hvad det bliver.

/ritzau/NTB