Inger hitter på verdensberømt avis: Skræmme-annonce ‘mest klikkede’


Arkivfoto


Historien om den danske skræmmekampagne henvendt til flygtninge i Libanon er i den mest læste på et stort amerikansk medie.

Det skriver Avisen.dk.

Inger Støjberg og regeringens kampagne, der skal få flygtninge til at droppe turen til Danmark, er ikke bare en historie i de danske medier.

Den første annonce blev i går mandag bragt i libanesiske aviser, og det er ikke gået ubemærket hen rundt om i verden.

Den danske kampagne er fx blevet omtalt hos medier som det britiske BBC, pakistanske The Express Tribune og den europæiske ugeavis New Europe.

Og på det verdensberømte, amerikanske medie, The Wall Street Journal lå historien ifølge Avisen.dk tirsdag eftermiddag som den mest læste af avisens artikler.

– Tonen i den danske annoncekampagne står i skærende kontrast til den linje, som nabolandene Tyskland og Sverige har lagt, hvor regeringerne har lovet at tage imod flere flygtninge fra det krigshærgede Syrien og appelleret til, at der kommer en mere fair fordeling af flygtninge i regionen, skriver Wall Street Journal blandt andet ifølge TV 2.

LÆS OGSÅ: Støjbergs flygtningeannonce er uden effekt

På den amerikanske gigants Facebook-side, hvor mere end fire millioner mennesker følger avisens opdateringer, er læserne splittede.

– Fremragende udspil fra den danske regering. De er nødt til at beskytte indbyggernes kultur og levevis, som de ellers ville have været nødt til at ændre for ikke at fornærme de nytilkomne, skriver Bill.

Og mens nogle støtter op om den danske regerings tiltag, er andre langt mere kritiske.

– ‘Something is rotten in the state of Denmark’, skriver Hellen og henviser til det kendte citat fra Hamlet, der som bekendt udspiller sig i Danmark.

Herhjemme har regeringens kampagne også fået en lunken modtagelse fra begge politiske fløje.

– Jeg er bange for, at det her bare handler mere om symbolik frem end reelle svar, siger Socialdemokraternes integrationsordfører Dan Jørgensen til Ritzau.

Dansk Folkepartis integrationsordfører, Martin Henriksen, er heller ikke ovenud begejstrede for annoncerne, som han gerne så var del af en større informationskampagne.

– Men det er bedre end ingenting, siger han til Ritzau.