Hos firmaet DB Cargo Scandinavia, der stod for det godstog, der onsdag morgen var involveret i en ulykke på Storebæltsbroen, har man endnu ikke overblik over hændelsen.
Det fortæller kommunikationsdirektør Jan Wildau fra DB Cargo, der er ejet af Deutsche Bahn AG. Men sikkert er det, at toget var på vej fra Høje Taastrup til Carlsbergs bryggeri i Fredericia.
– Toget kører med tom emballage til tapperiet, siger Jan Wildau.
Han blev orienteret om ulykken, der har kostet seks mennesker livet, ganske kort tid efter at den var sket, fordi en ansat i DB Cargo tilfældigvis befandt sig i passagertoget. En ansat fra DB Cargo var om bord på godstoget.
– Hvad der rent faktisk er sket, ved vi ikke. Vi kan tro, at der er noget, der er revet løs på toget, som har ramt passagertoget. Men vi ved det faktisk ikke endnu, siger han.
Onsdag middag vurderer Havarikommissionen foreløbig, at ulykken skyldes, at en tom trailer rev sig løs fra godstoget og ramte det forbipasserende passagertog, der havde retning mod København.
Ulykken skete omkring klokken 07.30 på Storebæltsbroen, som var lukket for biltrafik på grund af storm. Men det gjaldt ikke tog, siger Jan Wildau.
– Hvorvidt der er køretilladelse for tog, afgøres af Banedanmark i samarbejde med Sund og Bælt.
– Når der gælder forskellige regler for forskellige køretøjer, så er det selvfølgelig, fordi der er meget stor forskel på en kassevogn på 2000 kilo og et godstog på 2000 ton. Det hopper ikke bare lige af skinnerne, siger Jan Wildau.
DB Cargo gør alt for at bistå med opklaringsarbejdet og har sendt personale til ulykkesstedet, oplyser han.
– Vi har indkaldt en krisestab på ti mennesker for at sikre samarbejde med politi, redningsarbejdere og Havarikommissionen, siger Jan Wildau.
/ritzau/