Bild: Kaptajnen prøvede med økse at nå ind i cockpittet


Alt tyder på, at andenpiloten, Andreas Lubitz, da han var alene i cockpittet, med vilje fløj passagerflyet mod en bjergside i de sydfranske alper tirsdag og tog 149 passagerer og besætningsmedlemmer med sig i døden.


Kaptajnen, der blev lukket ude af cockpittet af andenpiloten i katastrofeflyet fra Germanwings, forsøgte at bruge en økse for at komme ind og overtage styringen.

Det oplyser sikkerhedskilder til den tyske avis Bild.

Like localeyes.dk på Facebook

Alt tyder på, at andenpiloten, Andreas Lubitz, da han var alene i cockpittet, med vilje fløj passagerflyet mod en bjergside i de sydfranske alper tirsdag og tog 149 passagerer og besætningsmedlemmer med sig i døden.

LÆS OGSÅ: Airbus-fly styrter ned i Alperne
Flyets sorte boks har vist, at kaptajnen gentagne gange bankede på døren for at få Lubitz til at lukke ham ind, mens flyet var i gang med sin fatale nedstigning, har den franske anklagemyndighed oplyst.

Men Bilds oplysning om, at kaptajnen brugte en økse, er ny.

LÆS OGSÅ: Avis: Pilot låst ude af cockpit inden styrt
Oplysningen kan ikke umiddelbart bekræftes fra anden side, men en talsmand for Germanwings siger, at der var en økse om bord på flyet, en Airbus A320.

Øksen er “en del af sikkerhedsudstyret på en A320”, siger talsmanden.

Tidligere forklaringer har lydt, at øksen altid befinder sig i cockpittet.

LÆS OGSÅ: Lokalt fransk politi: Alle i fly er dræbt
I forbindelse med terrorangrebet på USA 11. september 2001 blev sikkerheden på fly skærpet.

Et af initiativerne var at armere døren til cockpittet, så terrorister ikke med fysisk magt kan sikre sig adgang til cockpittet.

LÆS OGSÅ: Pilot fløj formentlig med vilje ind i bjerg
Hvis kaptajnen på Germanwings fly skulle have været i besiddelse af en økse, er det meget usandsynligt, at han ville være i stand til at nedbryde døren.

/ritzau/AFP