Det er særligt sager om bilvurderinger, der fylder i bunken. Arkivfoto
Det største antal sager om markedsføringsfusk og svindel på nettet nogensinde er sidste år blevet afsluttet hos Forbrugerombudsmanden.
Og hvor det tidligere var få uheldige, der blev ramt af vildledning på nettet, har antallet af sager sat rekord i 2014 ifølge Forbrugerombudsmandens årsberetning, skriver Jyllands-Posten.
– Vi oplever, at der snydes og fuskes på nettet på en række nye måder, siger konstitueret forbrugerombudsmand Benedikte Havskov Hansen til Jyllands-Posten.
I alt 3256 sager om markedsføring blev afsluttet sidste år. Det er en stigning på 44 procent i forhold til 2013. En del af stigningen skyldes dog, at der er foretaget en ændring i opgørelsesmetoden. Det ændrer ifølge Jyllands-Posten dog ikke på, at Forbrugerombudsmanden har haft sit travleste år.
Det er særligt sager om bilvurderinger, der fylder i bunken. I denne kategori er flere end 1500 sager, hvor vurderingssiderne blandt andet aggressivt har truet kunder med inkasso, hvis de ikke ville betale.
– Mange er blevet snydt på den måde, og det er første gang, at vi har været ude og decideret advare mod konkrete sider på nettet, siger Benedikte Havskov Hansen til Jyllands-Posten.
Kampen for at beskytte forbrugerne på nettet har resulteret i flere politianmeldelser og bøder til firmaer for blandt andet abonnementsfælder, hvor man modtager et gavekort eller en gratis prøvepakke, men samtidig har indgået en dyr aftale om abonnement.
Også spam-sager har betydet, at der har været travlt. I alt modtog Forbrugerombudsmanden 19.886 henvendelser fra forbrugere om spam. I alt 11 virksomheder blev efterfølgende anmeldt til politiet for uanmodede henvendelser.
Om der havner lige så mange sager på ombudsmandens bord i 2015, er svært at spå om, men ifølge Benedikte Havskov Hansen vil der i år særligt være fokus på nye trends og nye medier.
/ritzau/