Arkivfoto
Pårørende til ofre for et AirAsia-flys nedstyrtning i Javahavet 28. december får ikke foreløbigt de sidste brikker til puslespillet om, hvad der skete i minutterne op til det tragiske styrt.
Den indonesiske regering oplyser onsdag, at resultatet af en foreløbig rapport, der i detaljer beskriver myndighedernes undersøgelse af styrtet, hvor 162 mennesker om bord omkom, ikke kommer til at se offentlighedens lys.
– Vi skal udarbejde en foreløbig rapport om efterforskningen af ulykken senest en måned efter hændelsen. Den vil ikke blive kommenteret eller analyseret, siger Tatang Kurniadi, som leder Indonesiens Nationale Komité for Sikker Transport.
– Denne vil ikke blive fremlagt for offentligheden, men er kun henvendt til de lande, der er involveret, tilføjer han.
Grunden til selve styrtet har de indonesiske myndigheder dog løftet lidt af sløret for.
Den indonesiske transportminister, Ignasius Jonan, fortalte tirsdag, at AirAsia-flyet, i minutterne inden det styrtede ned i Javahavet, steg hurtigere, end det var i stand til.
Han udtalte sig på baggrund af radardata fra flyets to sorte bokse, der er fundet for nylig.
– I de sidste minutter steg flyet med en hastighed, som var ud over det normale. Derefter stallede det, sagde han ifølge nyhedsbureauet AFP.
At stalle betyder, at flyet fløj for langsomt og havde så stejl en stigningsvinkel, at det ikke længere havde opdrift.
AirAsia-flyet steg en overgang med en fart, der svarer til 1800 meter i minuttet.
– Selv for et kampfly er det sjældent at stige med 1800 meter i minuttet. For et passagerfly bliver det allerede betragtet som ekstraordinært, hvis det stiger mellem 300 og 600 meter i minuttet, sagde Ignasius Jonan ifølge AFP.
Ifølge meldingerne forsøgte piloten at undgå et uvejr.
Flyet forsvandt fra radaren mindre end halvvejs på ruten mellem Indonesiens næststørste by, Surabaya, og Singapore.
Efterforskerne håber at kunne færdiggøre den foreløbige rapport om styrtet, der altså ikke bliver offentliggjort, i næste uge. Den endelige rapport kommer til at tage et år at udarbejde.
/ritzau/Reuters