DSB halser efter punktlighedsmål


Arkivfoto


DSB har haft store problemer med at leve op til de målsætninger for forsinkelser og aflysninger af tog, som er fastsat i de trafikkontrakter, der har sat rammerne for togtrafikken de sidste 10 år.

Følg localeyes.dk på Twitter - klik her og få nyhederne før de andre

En opgørelse, som Ritzau har lavet på baggrund af tal fra DSB, viser, at selskabet kun har nået hver fjerde af de opstillede mål, når man opgør dem på årsbasis.

Og det er problematisk, mener Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, som måler brugertilfredsheden i den kollektive trafik.

– Vi ved fra vores undersøgelser, at aflysninger og forsinkelser er ekstremt vigtige for, om borgerne benytter den kollektive trafik, og derfor er det ikke tilfredsstillende, at kontrakten ikke er overholdt, siger afdelingschef Mette Boye.

Hun hæfter sig især ved, at DSB ikke har kunnet holde omfanget af aflyste tog under det aftalte niveau i fjern- og regionaltogstrafikken i et eneste af de 10 år, hvor kontrakten har været gældende.

På S-togsområdet lykkedes det for første gang sidste år.

Hos DSB erkender driftsdirektør Anders Egehus, at selskabet ikke har kunnet levere den ønskede præcision.

– Det kan enten skyldes, at målsætningerne har været for høje, eller at vi ikke har været gode nok, siger han og tilføjer:

– Jeg vil nok sige, at målsætningen har været for høj. I 2014 var det kun 30 procent af aflysningerne, som var DSB’s skyld.

– De øvrige skyldtes fejl på infrastrukturen eller eksterne hændelser som personpåkørsler eller bombetrusler.

Inden længe skal Folketingets partier forhandle om nye trafikkontrakter, som blandt meget andet skal fastsætte de fremtidige mål for forsinkelser og aflysninger.

/ritzau/