Danske rederier sender skibe til farlig ophugning


Film om livet i Mumbais skibskirkegård, instruktion Prathamesh Rane (Vega Productions)


11 danske rederier og selskaber har sendt 18 skibe til ophugning på de berygtede strande i Indien, Pakistan og Bangladesh mellem 2009 og 2013.

Like localeyes.dk på Facebook

Det fremgår af netsiden offthebeach.org, der holder øje med, hvilke skibe der sendes til ophugning.

Ifølge den Bruxelles-baserede ngo-organisationen Shipbreaking Platform er Alang i Indien berygtet for de forhold, som de arbejdere, der hugger skibene op til en timeløn på 2,50 kroner i timen, arbejder og lever under.

Der er katastrofal mangel på sikkerhed, hvilket ifølge organisationen har kostet 480 arbejdere livet siden 1983, mens tusindvis er blevet invalideret af arbejdsskader og sygdomme efter arbejdet med farlige giftstoffer fra skibene.

Men skibsredere også i Danmark, kan have en økonomisk interesse i at sælge deres skibe til billig ophugning i Indien.

De to rederier Dannebrog Rederi og Nordana, som gennem Weco Shipping i Rungsted ejes af baron Johan Wedell-Wedellsborg, har sendt flest skibe til ophugning i Indien.

Fra 2011 til 2013 har de to rederier sendt fire udtjente skibe til ophugning på den berygtede strand Alang i Indien, hvor lavt betalte arbejdere med de bare hænder fjerner giftige materialer, inden skibene skæres i småstykker.

Tre af skibene – Naesborg, Aalborg og Marienborg – er fra rederiet Dannebrog, det fjerde, Nord Scan Mumbai, er fra rederiet Nordana, der indtil 2014 hed Nordana Line A/S.

Ifølge de gældende regler er det lovligt at sende skibe til ophugning på de indiske strande, medmindre skibene sejler under dansk flag.

Siden 2006 har det ifølge Miljøministeriet været forbudt at sejle skibe under dansk flag til ophugning i Indien. Ikke alle skibe, som de danske rederier ejer, sejler under dansk flag.

Ifølge Søfartsstyrelsens skibsregister, der registrerer skibe under dansk flag, står fragtskibet Aalborg til at være slettet fra registret i februar 2007 – året efter, at det blev forbudt at sende dansk-flagede skibe til ophugning i Indien.

Det har ikke været muligt at træffe baron Johan Wedell-Wedellsborg for en kommentar.

/ritzau/