Togulykke koster Banedanmark millioner


Ulykken skete lidt efter middagstid 14. februar 2005. Et S-tog kørte ind i et holdende tog lige nord for stationen. Omkring 50 mennesker kom til skade ved kollisionen.


Næsten 10 år efter en togulykke ved Lyngby Station er spørgsmålet om erstatning endelig blevet afgjort.

Banedanmark er i Østre Landsret dømt til at betale i alt cirka 26 millioner kroner plus renter til DSB og Codan Forsikring.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigt

Desuden skal Banedanmark give cirka 370.000 kroner plus renter til en lokomotivfører, som kom slemt til skade ved ulykken.

Og endelig skal selskabet af med i alt 990.000 kroner i delvise sagsomkostninger, fremgår det af dommen, som Østre Landsret afsagde forleden.

Ulykken skete lidt efter middagstid 14. februar 2005. Et S-tog kørte ind i et holdende tog lige nord for stationen. Omkring 50 mennesker kom til skade ved kollisionen.

Banedanmark er ansvarlig for, at signaler ikke var blevet vedligeholdt tilstrækkeligt godt, men omvendt spiller det også ind, at S-toget kørte for stærkt.

Derfor er erstatningspligten for Banedanmarks vedkommende nedsat med det halve, og det betyder, at selskabet skal betale 12,6 millioner kroner og 13,3 millioner kroner til henholdsvis Codan og DSB.

Reparationen af de to beskadigede tog løb op i cirka 50 millioner kroner.

Lokomotivføreren kom slemt til skade. Han får erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, tab af erhvervsevne og for svie og smerte.

Men på grund af ansvarsfordelingen nedsættes også hans beløb til det halve.

Retssagen har stået på gennem flere år. Den blev anlagt i 2009, efter at Havarikommissionen havde færdiggjort sin rapport om ulykken.

Oprindelig afviste Banedanmark at betale erstatning, men landsretten fastslog i en delafgørelse i 2012, at selskabet skal bære halvdelen af modparternes tab.

Senere fortsatte selve retssagen, hvorefter parterne indgik forlig.

Landsretten fastslår i den nu afsagte dom, at DSB, Codan Forsikring og lokomotivføreren overvejende må anses som vindende parter.

/ritzau/