Islamisk Stats fyre, navnlig dem fra Golfen, er besat af mobiltelefoner. de er klar til at bytte deres gamle ud, lige så snart der er nye mærker på markedet, og de betaler gerne overpris. de er klar til at bytte deres gamle ud, lige så snart der er nye mærker på markedet. De betaler gerne overpris.Arkivfoto
Hvad foretager Islamisk Stats krigere sig, når de ikke fører hellig krig og skærer hovederne af folk? De er såmænd forbrugere, der efterspørger energidrikke, smart camouflagetøj og den nyeste iPhone 6.
Det er den interessante opdagelse, som den britiske finansavis Financial Times har gjort ved at interviewe sælgere og importører i den syriske by Raqqa og omliggende byer, hvor Islamisk Stat har sin magtbase.
Der er et klart mønster: Mens Islamisk Stat kæmper for at skrue tiden tilbage til profetens tid, så er organisationens mange tusinde langskæggede udenlandske kæmpere i høj grad optaget af at tilegne sig alle de nyeste vestlige gadgets.
I de områder af det østlige Syrien, hvor Islamisk Stat råder, er Nokias lidt ældre mobiltelefoner ved at være et overstået kapitel.
Det gælder for eksempel i byen Deir Ezzor, som ofte bombes 20 gange om dagen af det syriske luftvåben. Det forhindrer ikke, at de nye smarte ting når frem til gadesælgerne.
– Vi har oven i købet Iphone 6 i Deir Ezzor, fortæller en lokal butiksejer.
– Islamisk Stats fyre, navnlig dem fra Golfen, er besat af mobiltelefoner, siger han og forklarer, at de er klar til at bytte deres gamle ud, lige så snart der er nye mærker på markedet, og de betaler gerne overpris.
Men ellers er det energidrikke, der er et hit. Red Bull er en storsællert, og drikken indtages ofte med en dåse Pringles. Chokolade, chips og andre former for snacks af de kendte mærker er også meget populære i det selvudråbte kalifat, der strækker sig hele vejen ind i Irak.
– Økonomien i Islamisk Stats områder holdes nu i gang af de udenlandske kæmpere. Alt andet er gået i stå, siger Saleh, der er tøjhandler i Raqqa, til Financial Times.
– Pringles og Snickers? Fyrene fra Islamisk Stat køber dem i kassevis for at dele ud af dem ved fronten, siger han.
– De tjekker aldrig priserne. Penge bekymrer dem ikke, bedyrer tøjhandleren, der har afsætning på klæder med militært tilsnit.
De handlende indkøber varerne i de regeringskontrollerede områder. Mange af de lokale har aldrig tidligere hørt om Red Bull, Bounty, Pringles og de andre varer, skriver Financial Times, og mange af dem lever i frygt for islamisterne.
– Nogle gange siger mine kunder: “Om Gud vil, så lad dem æde og blive forgiftet af det”. Men der er ingenting, vi kan stille op, fortæller en sælger.
/ritzau/