Advarsel: Spøgelsesbilister bekæmpes forkert


Local Eyes filmede i 2009 en spøgelsesbilist på Helsingørmotorvejen. Arkivfoto


Bilister, der kører mod færdselsretningen på motorvejen, skal stoppes med andre metoder, end politikerne hidtil har satset på.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigt

Det anbefaler Vejdirektoratet i et nyt notat om de såkaldte spøgelsesbilister.

Her opfordres politikerne til at skrotte de såkaldte vejpigge og i stedet bruge de såkaldte lane lights til at fortælle bilisterne, at de er på afveje.

– Lane lights har en dokumenteret effekt. Vi har ikke dokumentation for effekten af andre tiltag, forklarer driftsdirektør i Vejdirektoratet Niels Christian Skov Nielsen til Ritzau.

LÆS OGSÅ: Spøgelsesbilist kørte ind i lastbil med rendegraver
Lane lights består af en række blinkende, røde lamper midt på motorvejsrampernes asfalt, som sender en bølge af lys op mod trafikanter, der kører i den forkerte retning.

Vejdirektoratet har testet løsningen siden 2009, og erfaringerne fra syv forskellige ramper er, at lysene har stoppet tre ud af fire af de bilister, der har været på vej i den forkerte retning.

LÆS OGSÅ: Mand dræbt af spøgelsesbilist på motorvej
Det er langt mere effektivt, end de såkaldte vejpigge, som man i 2010 besluttede at opføre fem steder i landet.

I stedet foreslår direktoratet, at de kameraer, der har været opstillet til at overvåge vejpiggene, bruges til at dokumentere effekten af den tredimensionelle skiltning, som udgør en tredje metode til at bremse spøgelsesbilisterne.

Skiltningen koster seks gange mindre end lane lights og er derfor interessant at undersøge, mener Transportminister Magnus Heunicke (S).

LÆS OGSÅ: Spøgelsesbilist kørte 130 km/t
– 3D-skiltningen har været succesfuld i andre lande, så den synes jeg, vi skal få sat op. Det kan vi gøre inden for Vejdirektoratets eksisterende budget, siger han til Ritzau og tilføjer:

– Hvis det kan lade sig gøre at finde nogle midler til lane lights, så vil jeg være stærk tilhænger af, at vi laver dem de steder, hvor vi ved, at der er svære oversigtsforhold, og hvor vi ved, at det her sker.

/ritzau/