I løbet af årets første officielle sommermåned, juni, listede Nordjyllands Politis Twitter-profil sig forbi følger nummer 12.000, og politi-profilen nærmer sig i skrivende stund 12.500 følgere. Samtidig har ordensmagten i sine 1½ år på Twitter udsendt omkring 3700 tweets til offentligheden. Milepælen markeres med live-tweets direkte fra politiets indsatsleder-bil i morgen nat.
Politiinspektør Marianne Vestergaard-Lau ved Nordjyllands Politi kalder politiets tilstedeværelse på Twitter for en succes – ikke kun på grund af volumen i antallet af følgere, der er væsentligt højere end forventet – men fordi politiet har oplevet, at det kan sende mange typer af informationer ud gennem denne kanal.
Mediet kan simpelthen understøtte politi-arbejdet på flere forskellige måder.
”Vi kan udsende trafikmeldinger, vi kan advare borgerne, hvis indbrudstyve er på togt, vi kan give gode råd til borgerne, og vi kan udsende efterlysninger,” fremhæver politiinspektør Marianne Vestergaard-Lau.
Også pressen har anvendt nogle af politiets tweets. Og det glæder politiinspektøren, der siger:
”Det øger jo eksponeringen af en efterlysning kraftigt, når pressen hjælper os med at sprede budskabet til deres læsere.”
Overgik forventningerne
Da Nordjyllands Politi 19. december 2012 åbnede sin Twitter-profil, havde politiinspektøren aldrig forventet, at antallet af følgere ville passere 12.000.
”Vores succeskriterier var beskedne i starten, men da vi så, at flere kom på, dristede vi os til en målsætning på 5000 følgere inden udgangen af 2013. Det er lykkedes over al forventning, og jeg er glad for, at så mange borgere i dag følger os,” lyder det fra Marianne Vestergaard-Lau.
Fungerer fint til fodboldkampe
Politiinspektøren tilføjer, at Twitter er brugbart for politiet i forbindelse med større indsatser, hvor mange politifolk er på arbejde i gaderne, fx under fodboldkampe eller til karneval. Her kan politiet sende beskeder til fodboldfans om, hvordan de skal agere, og hvor de skal gå hen, ligesom borgerne i Aalborg under et karneval kan få oplysninger om, hvad der sker.
”I gaderne møder borgerne vores dialogpoliti; på nettet møder de Twitter – vores digitale dialogbetjent,” siger Marianne Vestergaard-Lau, og det er hendes opfattelse, at borgerne har taget godt imod politiets aktivitet på Twitter. Dermed har mediet også en slags branding-effekt.
”Og vi er glade for, at mediet synes at løfte vores anseelse i borgernes øjne. Vi er afhængige af, at vi har et godt omdømme i befolkningen.”
Krise-klar
Endelig kan Twitter bruges, hvis der en dag sker en større ulykke eller anden stor hændelse i Nordjylland. Man kan benytte mediet til at advare borgerne og give løbende opdateringer om, hvad der sker derude. Desuden kan nyhedsmedierne under sådan særlig hændelse hente mange brugbare informationer fra denne kanal, der på den måde hurtigt kan spredes til langt flere personer.
”Vi kan se, at mange mennesker får nogle af deres informationer via de sociale medier, og så skal vi selvfølgelig også være til stede dér, hvor borgerne er,” siger Marianne Vestergaard-Lau, selvom hun understreger, at aktiviteten på sociale medier fortsat er et supplement til det gode samarbejde, som politiet har med de traditionelle nyhedsmedier: tv, radio, avis osv.
Begået fejl
Nordjyllands Politi erkender, at det har prøvet at begå fejl på Twitter. Tingene går hurtigt på de sociale medier, og det skal ordensmagten vænne sig til, medgiver politiinspektør Marianne Vestergaard-Lau:
”Vi skal være opmærksomme på detaljeringsgraden, når vi sender ud, så vi ikke advarer gerningsmænd eller krænker nogen unødigt, og vi skal ramme den rigtige tone. Fx har vi lært, at vi skal passe på med en sjov bemærkning: Den kan nemt blive misforstået, men omvendt må vi heller ikke blive for ’tørre’ i vores sprog. Vi skal finde balancen mellem på den ene side at være en seriøs og troværdig myndighed og på den anden side kommunikere på mediets præmisser,” forklarer hun.
Spreder sig lynhurtigt
Politiinspektøren indrømmer, at selvom Nordjyllands Politi indtil videre har erfaret, at Twitter er godt gearet til at udsende mange beskeder på kort tid og understøtter både det daglige arbejde og konkrete indsatser, så har den nordjyske ordensmagt endnu ikke klokkeklare eksempler på, at specifikt Twitter har bidraget til konkrete opklaringer.
”Men det er vigtigt at huske, at informationer i dag spredes lynhurtigt på flere medier, og det kan gøre det svært at gennemskue præcist, hvor informationen egentlig stammer fra. En efterlysning kan sagtens starte på Twitter og så derfra ramme mange andre medier,” siger Marianne Vestergaard-Lau, der dog tilføjer, at hun er overbevist om, at i takt med at politiet udbygger sin tilstedeværelse på Twitter, så vil mediets betydning som støtte til politiets arbejde stige stødt og roligt.
Markeres med patrulje-tweets
Nordjyllands Politi vil markere sin tilstedeværelse på Twitter med de over 12.000 følgere ved fredag nat – midt under Nibe-festivalen – at udsende såkaldte patrulje-tweets, direkte fra politiets indsatsleder-bil. Udsendelserne sker kl. 23.00-07.00, og forventningen er, at indsatsleder-bilen primært vil befinde sig i området omkring Nibe-festivalen.
”Vi patrulje-tweeter, fordi vi ved, at mange borgere er interesseret i at få et indblik i vores arbejde. Så det er en slags ’Station 2 På patrulje’ – bare på Twitter,” siger Marianne Vestergaard-Lau.
Nordjyllands Politi vil med udgangen af 2014 foretage en samlet evaluering af sine erfaringer efter 2 år på Twitter, hvorefter der tages stilling til, hvordan Nordjyllands Politis tilstedeværelse på Twitter og de sociale medier fremadrettet skal skrues sammen.