En af de første passagerer, der benyttede muligheden for at køre med letbanen fra biblioteket Dokk1 til Aarhus Universitetshospital, er Birte Rerup.
Hun har et fysisk handicap og kører i en såkaldt crosser.
– Det har været en virkelig god oplevelse. Det er en kæmpe forbedring i forhold til busser.
– Her er der nemlig niveaufri overgang, så man kan køre sin crosser direkte ind i letbanevognen, siger hun.
Hun er også glad for, at man kan trykke på en knap ved døren, som giver ekstra tid til at komme på plads, før døren lukker.
Kenny Kareyawasam havde taget turen fra Roskilde for at opleve letbanen.
– Jeg har noget med tog, så jeg blev nødt til at være her i dag. Jeg har været togentusiast hele livet, fortæller han.
Togentusiasten tog turen til Aarhus dagen før den forventede åbning af letbanen 23. september.
Han fik en lang næse, da åbningen med kort varsel blev aflyst af Trafikstyrelsen.
Det skyldtes, at styrelsen ikke kunne godkende operatøren Keolis’ sikkerhedsregler og letbanens regler for teknisk vedligehold.
– For mig virker det til, at Trafikstyrelsen har hæftet sig ved nogle små bitte fejl, som man nok godt kunne se gennem fingre med.
– Men det er egentlig også lige meget. Nu er banen klar, og det er den første af slagsen i Danmark. Så det er en særlig dag, siger Kenny Kareyawasam.
For letbanechauffør Brian Kristiansen er det også en særlig dag.
– Vi har ventet lang tid på den her dag. Nu giver det lidt mere mening at køre, siger han.
Han har kørt som chauffør i snart tre måneder.
Det har været en lidt underlig situation at køre togene uden passagerer, siger han.
– Til at starte med var det jo spændende, men nu er vi da kommet dertil, at vi bare venter på passagerne, siger Brian Kristiansen.
Torsdag er det gratis at køre med letbanen.
/ritzau/