28 tons bro sat på plads med koben

Det er altid godt at have et koben ved hånden, især når man skal montere et omkring 20 meter langt og 28 tons tungt bro-element.

Følg localeyes.dk på Twitter - klik her og få nyhederne før de andre

Onsdag begyndte monteringen af den længe ventede cykelbro ved Fisketorvet, og de første elementer blev løftet på plads. Det lod til at drille med at få dem til at passe sammen, men det var tilsyneladende ikke værre, end det kunne klares med et koben.

Montagen af broen kommer til at gå relativt hurtigt. Det forventes at alle sektionerne er løftet på plads inden påske, hvor vesterbroerne så vil kunne fornemme broens endelige udtryk.

Herefter venter et par måneders eftermontering, hvor delene skal svejses sammen, der skal monteres lys, og der skal lægges en cykelvenlig belægning, som den på Bryggebroen.

LÆS OGSÅ: 18-årig råbte ukvemsord efter betjente – og blev anholdt!
Vær opmærksom på, at arbejdet med cykelforbindelsen betyder, at promenaden ved Fisketorvets nordlige side vil være spærret af, indtil broen åbner i begyndelsen af juli.

Så hvis du er en af de 12.000 cyklende, der dagligt tager turen mellem Fisketorvet og Bryggen, skal du i de kommende tre måneder følge en alternativ rute langs Havneholmen og syd om Fisketorvet. Gående kan vælge samme vej eller skyde genvej gennem Fisketorvets P-kælder.

###

******************
******************
FAKTA:
– Cykelslangen bliver 230 meter lang og hver brosektion vejer op til 28 ton.

– Brosektionerne til cykelslangen sejles ind til Kalvebod Brygge om natten for at genere trafikken mindst muligt, da Langebro og Knippelsbro skal åbne for at prammen kan komme igennem.

– Prammen der skal fragte brosektionerne er 50×18 meter, hvilket er lidt større end arealet på en håndboldbane.

– For at stabilisere prammen under sejlads, pumpes der 900.000 liter vand ind som ballast i prammen. Dette svarer til tankkapaciteten på over 16.000 personbiler.