Dansk Energi savner elbilerne i energiudspillet

    I det 44 sider lange udspil til en ny energiaftale, som regeringen har præsenteret torsdag, skal man lede længe efter omtale af elbiler.

    For selv om transportsektoren udgør en stor del af Danmarks energiforbrug, er den ikke ofret megen opmærksomhed.

    Det undrer Lars Aagaard, der er direktør for Dansk Energi.

    – Det er klart, at vi havde sat næsen op efter initiativer, der får mere el ind i transportsektoren.

    – Hvis vi skal nå vores CO2-reduktionsmål i 2030, så skal vi elektrificere transporten. Og det havde været rart allerede nu at få nogle pejlemærker.

    – Men statsministeren sagde jo på pressemødet, at der kommer et klimaudspil senere på året, og det ser vi så frem til, siger Lars Aagaard.

    Han tror ikke, at de bebudede afgiftssænkninger på el er nok til at sætte skub i salget af elbiler.

    – Vi synes, at det er en god start med afgiftslettelserne. Men det er også kun en start.

    – Elbiler er jo energieffektive, og derfor har en sænkning af elafgiften kun en begrænset virkning på økonomien.

    – Vi kigger mere på registreringsafgiften, på bedre firmabilordninger og på at få udbygget ladeinfrastrukturen, siger Aagaard.

    Han repræsenterer blandt andet elselskaberne, der har udsigt til øget omsætning som følge af de lavere afgifter.

    – Vi har regnet på det og forventer, at forbruget stiger en smule.

    Men regeringens udspil lægger op til, at der bliver produceret fire kilowattimer mere grøn el for hver kilowatt-time, som forbruget bliver øget.

    – Så på den måde hænger udspillet fortsat sammen, også rent miljømæssigt, siger han.

    /ritzau/