Facebook og Zuckerberg beklager skandale i avisannoncer

    – I 2014 kom personoplysninger om flere millioner Facebook-brugere på afveje, skriver Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, i store annoncer i en række britiske aviser.

    – Dette var et brud på vores brugeres tillid, og vi beklager, at vi ikke gjorde mere, da det skete. Vi vil træffe foranstaltninger, som sikrer mod gentagelser, hedder det i en helsidesannonce.

    – Vi har ansvaret for at beskytte Jeres informationer. Hvis vi ikke kan gøre det, så fortjener vi ikke Jeres tillid, hedder det.

    Annoncen er blevet bragt i en række af de store førende britiske aviser – deriblandt Sunday Mirror og The Observer.

    Zuckerberg nævner ikke analyseselskabet Cambridge Analytica (CA) ved navn.

    Op mod en snes agenter fra en britisk datatilsynsmyndighed har i weekenden foretaget ransagninger af kontorer i London, som tilhører Cambridge Analytica – selskabet, som står i centrum af skandalen omkring Facebook.

    Efterforskningen skal fastslå, hvorvidt Cambridge Analytica illegalt skaffede sig oplysninger fra Facebook-profiler for at bruge dem politisk.

    Dommeren i sagen, Anthony James Leonard, siger, at han tirsdag i næste uge vil offentliggøre en fuld redegørelse om beslutningsgrundlaget.

    I USA sendte et udvalg i Repræsentanternes Hus fredag en formel invitation til Zuckerberg om at aflægge forklaring om sagen.

    Angiveligt har Cambridge Analytica brugt de mange data til at påvirke amerikanske vælgere op til præsidentvalget i 2016.

    Som følge af sagen har den amerikanske entreprenør Elon Musk slettet de officielle facebookprofiler for sine to store virksomheder Tesla og SpaceX.

    Bevægelsen for at slette Facebook – #deletefacebook – er blevet større som følge af skandalen omkring Cambridge Analytica

    Mærsk-formand, Jim Hagemann Snabe, har også fået nok af Facebook.

    “Har deaktiveret Facebook i dag. Tid til ansvarlig ledelse på sociale medier”, skrev danskeren på det sociale medie Twitter fredag.

    Beskeden er blandt andet fulgt af hashtag’et #DeleteFacebook.

    /ritzau/Reuters