Vestager uddeler milliardbøder for karteller om biler

    EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, uddeler bøder til flere karteller, der har været med til at gøre biler dyrere.

    Samlet løber bøderne op i 546 millioner euro. Det er omkring fire milliarder kroner.

    Bøderne går til rederier, der fragter nye biler og lastbiler til og fra Europa, og til leverandører af tændrør og bremsesystemer.

    Margrethe Vestager siger, at kartellerne har skadet europæiske forbrugere ved at hæve omkostninger på transport og komponenter.

    De har også skadet konkurrenceevnen i den europæiske bilindustri, hvor 12 millioner mennesker arbejder i EU.

    – Vi tolererer ikke konkurrencebegrænsende adfærd, der påvirker europæiske forbrugere og industrier, siger Margrethe Vestager.

    Hun siger, at EU-landene alene i 2016 eksporterede biler ud af EU til en samlet værdi af 190 milliarder euro. Det er over 1400 milliarder kroner.

    – Så et kartel som på søtransport, der hæver prisen på at eksportere biler, er en trussel for europæisk industri og arbejdspladser, siger Vestager.

    EU har allerede uddelt bøder på over seks milliarder euro i ti sager om forvridning af konkurrencen på markedet for biler og lastbiler. Det svarer til omkring 45 milliarder kroner.

    Og jagten vil fortsætte, hver gang der er noget at komme efter, lyder det.

    – Vi vil være aktive på dette område, så længe vi bliver ved med at finde selskaber, der håber at få større overskud ved at konspirere i stedet for at konkurrere, siger Vestager.

    De største bøder er onsdag gået til det seks år lange kartel inden for søtransport.

    Her samarbejdede det norsk-svenske rederi Wallenius Wilhelmsen Logistics med tre japanske og et chilensk rederi om kunstigt høje priser på transport af millioner af biler og lastbiler.

    De tre japanske rederier er K Line, Mitsui O.S.K. Lines og NYK Line. Det chilenske hedder CSAV.

    Kartellet for tændrør omfattede tyske Bosch og japanske Denso og NGK.

    Inden for bremsesystemer var der to forskellige karteller.

    Det dengang amerikanske TRW, Bosch og tyske Continental kørte et ulovligt kartel for hydrauliske bremsesystemer.

    Samtidig havde Bosch og Continental et kartel for elektroniske bremsesystemer.

    Alle har erkendt deres brøde og samarbejdet om opklaringen.

    Dem, der afslørede kartellerne, er sluppet for bøder.

    Inden for søtransporten gjaldt det Mitsui O.S.K. Lines. På tændrør var det Denso. TRW afslørede det ene bremsekartel. Continental det andet.

    /ritzau/