Det er en uundgåelig udvikling, at flere bankansattes job bliver overtaget af robotrådgivere, der kan besvare kundernes spørgsmål og delvist erstatte kontakten med den traditionelle medarbejder.
Det siger formanden for Finansforbundet, Kent Petersen, efter at Nordea har meldt ud, at 6000 ansatte, heraf 2000 konsulenter, skal væk, blandt andet fordi der skal indføres såkaldte chatbots og robotrådgivere.
Men Nordea lægger op til at høste besparelser for digitaliseringen, lang tid før de i hus, mener formanden.
– På lang sigt vil vi opleve, at robotisering giver færre job inden for det traditionelle område. Det ved vi godt, og det ved vores medlemmer også godt.
– Men der er ikke noget, der indikerer, at Nordea på nuværende tidspunkt har opnået et digitalt niveau, der gør dem i stand til at reducere de mindst 4000 medarbejdere, siger Kent Petersen.
I de finansansattes fagforening hørte man første gang om den storstilede sparerunde i Nordea torsdag morgen. Planerne kom frem i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal.
Han kalder planerne for bekymrende og helt uforståelige.
– Når jeg ser på butikken, kan jeg simpelthen ikke se, at der er steder, man kan skære. Der er skåret ind til benet alle steder i forvejen. For mig at se handler det her udelukkende om omkostningsbesparelser, siger Kent Petersen.
Nordeas topchef, Kasper von Koskull, forventer, at der kan spares 900 millioner euro på en række områder.
250 millioner euro skal findes ved at nedlægge flere filialer og i stedet afholde flere digitale kundemøder via internettet.
Nordea introducerede i september en såkaldt chatbot – en automatiseret kundeservicemaskine – der har svaret på 10.000 spørgsmål fra de norske kunder.
I december tager man en robot-rådgiver i brug, der kan give investeringsråd til kunderne.
Mere af den skuffe skal altså overflødiggøre en del af de 6000 ansatte.
/ritzau/











