Billigere biler får CO2-udslip til at stige marginalt

    Det vil ikke have nævneværdige miljømæssige konsekvenser at sænke registreringsafgifterne på biler.

    Det vurderer regeringen i det lovforslag, der blev fremsat tirsdag, og som betyder, at en lang række biler er blevet billigere at købe.

    CO2-udledningen fra vejtransporten skønnes med betydelig usikkerhed at blive forøget med 1000 ton CO2. Det viser beregningerne i lovforslagets bemærkninger.

    Efterhånden som ændringen slår igennem på den samlede bilpark, vil effekten blive cirka 1300 ton CO2 årligt.

    – Hertil kommer, at omlægningen for varebiler tilskynder til øget energieffektivisering og må derigennem forventes at bidrage til en reduktion af CO2-udledningen, står der.

    Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige konsekvenser for udledningen af skadelige stoffer, der bidrager til lokal luftforurening.

    Den samlede CO2-udledning fra vejtransporten er cirka 11,4 millioner ton om året.

    Tirsdag skrev netmediet Altinget, at beslutningen om at sænke prisen for at køre over Storebælt ventes at få CO2-udledningen til at stige med 57.000 ton årligt.

    /ritzau/