Mange folkeskoler har stadig ikke implementeret væsentlige elementer af den omstridte folkeskolereform, der trådte i kraft for mere end to år siden.
Og nu har undervisningsminister Ellen Thrane Nørby (V) mistet tålmodigheden og vil igennem et konkret oplæg sætte turbo på implementeringen.
Det skriver netavisen Altinget.
Ifølge ministeren er det “på tide” at sikre fra centralt hold, at alle elever over hele landet får lige muligheder for at opleve en motiverende undervisning.
Ministeren betoner, at skolernes problemer kan medføre øget fravær, dårligere trivsel og skabe frustrationer blandt lærere, elever og forældre.
– Det er ikke kun en bekymring, jeg har. Den deles af mange aktører på området, siger Ellen Thrane Nørby til Altinget.
Hun understreger, at mange skoler klarer sig godt, men at der stadig er for mange, der halter bagefter.
– Der er nogle steder, hvor man stadig ikke har fået organiseret tingene godt nok. Og der er nogle steder, hvor det ikke bare halter efter på ét parameter – det halter på flere parametre, siger ministeren.
Derfor vil hun sammen med parterne i Kvalitetsforum for Folkeskolen komme med et centralt oplæg til, hvordan “vi kan sætte turbo på”.
Især elevernes oplevelse af skoledagens længde skal der fokuseres på, men også bevægelse i skoledagene og samarbejdet mellem pædagoger og skolelærere, skal der tages hånd om, lyder det fra ministeren.
Undervisningsministeren understreger samtidig, at det er kommunerne, der har ansvaret for folkeskolerne.
/ritzau/











