Analytiker forudser sommerkaos i lufthavn på niveau med SAS-strejke

    Sommeren i Københavns Lufthavn kan blive lige så “kaotisk” som SAS-strejken sidste år, hvis ikke der findes en løsning på problemerne med flyvelederbemandingen.

    Det vurderer Jacob Pedersen, aktieanalysechef og luftfartsanalytiker i Sydbank.

    – Sidste år oplevede vi, at der var en decideret strejke blandt de SAS-ansatte. Det påvirkede omkring en fjerdedel af trafikken i Københavns Lufthavn, fordi det jo kun var SAS-flyene, som stod stille.

    – Det, vi risikerer her, er, at det påvirker alle fly, og at alle flyselskaber vil opleve store forsinkelser, fordi der er for få flyveledere til at håndtere den trafik, der er, siger han.

    I sommeren 2021 strejkede SAS-ansatte i alt i 15 dage, og det medførte store problemer for rejsende.

    I år er det manglen på flyveledere, som dirigerer og overvåger flytrafikken, der kan få stor betydning for sommerferietrafikken.

    Allerede i april har manglen på flyveledere betydet, at over 80 afgange siden fredag er blevet aflyst i Københavns Lufthavn.

    Imens er over 589 flyafgange og knap 75.000 flypassagerer blevet ramt af forsinkelser. Det oplyste lufthavnen onsdag.

    – Vi kigger i værste fald ind i en sommer, der kan blive endnu mere kaotisk, hvad angår fly der bliver forsinkede, end det vi oplevede sidste år, siger Jacob Pedersen.

    – Flyvelederne i København har igennem lang tid taget rigtig mange ekstravagter. Hvis de stopper med det hen over den næste periode, bliver der en kæmpe mangel på flyveledere. Det vil betyde massive forsinkelser.

    Flyveledermanglen skyldes især, at man ikke har fået antallet af ansatte op igen efter coronapandemien. Og det efterslæb kan nu mærkes.

    I disse dage mødes flyveledere og Naviair, der er det selskab, som står for styringen af lufttrafikken. De skal forsøge at finde en løsning.

    Men det kan blive svært.

    Naviair ønsker blandt andet, at medarbejderne tager ekstravagter.

    Men flyvelederne mener, at ekstravagterne har fået et for stort omfang. De udtalte onsdag, at de har dækket over 1500 ekstravagter det seneste år.

    Imens har Naviair oplyst, at der formentlig vil gå halvandet til to år, før der er normal bemanding. Der skal blandt andet uddannes flere.

    Derfor er det ifølge Jacob Pedersen heller ikke usandsynligt, at vi går en sommer i møde med mange aflysninger og forsinkelser.

    – For det er svært at se, hvordan Naviair kan få ansat det antal flyveledere, der skal til for at skabe det rigtige match mellem trafik og flyveledere hen over sommeren, siger han.

    En sådan situation er dog “meget svær at forberede sig på”, hvis man har booket eller har planer om at flyve på sommerferie, siger analytikeren.

    – Vi ved ret beset ikke, hvornår og hvordan det her kommer til at ramme.

    – Det kræver et meget stort arbejde at få overblik over, hvad det er for nogle fly, der kommer til at afgå til tiden, og hvilke der ikke gør, siger Jacob Pedersen.

    /ritzau/