Både private kunder hos TDC samt politi, brandvæsen, akuttelefon og Folketinget har haft telefonproblemer mandag.
Mandag eftermiddag har teleselskabet fundet fejlen, der har forårsaget nedbrud på mobilnetværket, og problemet er blevet løst.
Det oplyser Jonas Sunn Torp, kommunikationschef i TDC, omkring klokken 14.
Det vurderes, at der i runde tal var tale om 80 procent mobile opkald, som var påvirket af nedbruddet. Det vil sige fra mobil til mobil, påpeger han.
– Situationen drejede sig om cirka to og en halv time, hvor vi havde problemer med “voice”, altså funktionen, som gør det muligt, at man snakker på en mobiltelefon.
– Det er jo fuldstændig ulykkeligt, fordi der er så mange mennesker, som prøver at komme i kontakt med hinanden. Men heldigvis kunne man stadig sende sms’er til hinanden samt komme på nettet via mobildata, siger Torp.
Nedbruddet skyldes en opdatering af mobilnetværket, som selskabet foretog mandag formiddag, og der vil nu blive igangsat en intern undersøgelse af, hvordan det kunne føre til sådan et netværksnedbrud, fortsætter han.
Nødkald til 112 var stadig muligt, men andre numre til vagtcentraler, som 114 og 1813, var påvirket.
Hos Københavns Politi, der blandt andet oplevede problemer med vagttelefonen, blev der opfordret til at finde alternative kontaktmuligheder.
– Brug i stedet en fastnettelefon, hvis du har mulighed for det, eller forsøg at låne en telefon med en anden udbyder, skriver politikredsen.
Der var ingen indikationer på, at der har været tale om et cyberangreb, påpeger Torp.
/ritzau/











