Udvalg i Helsingør Kommune kritiserer Benedikte Kiærs opførsel

    Alle partier i Helsingør Kommunes økonomi- og erhvervsudvalg kritiserer borgmester Benedikte Kiærs (K) ageren over for ansatte på rådhuset.

    Kritikken kommer også fra borgmesterens eget parti.

    Det skriver Politiken.

    Tre ledende medarbejdere i kommunen er sygemeldt. Begrundelsen er, at de følte sig udsat for pres fra Benedikte Kiær, da de håndterede en henvendelse, som handlede om borgmesteren, fra en whistleblower.

    I udtalelsen skriver politikerne, at Benedikte Kiær burde have afstået fra at give sine holdninger til kende over for medarbejderne.

    – Det er borgmesterens ansvar som den øverste leder at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø for medarbejderne, skriver udvalget ifølge Politiken.

    Det kritiserer også, at der har været en uhensigtsmæssig kommunikation fra borgmesterens side.

    Udvalget skriver, at det håber, at medarbejderne hurtigt kan vende tilbage til en god hverdag.

    Kritikken kommer efter, at de to fagforeninger Djøf og HK tidligere på ugen kritiserede en advokatundersøgelse af borgmesterens opførsel over for de sygemeldte medarbejdere.

    I forbindelse med at fagforeningerne rejste kritik, opfordrede de også udvalget til at kigge på rapporten igen. De mente også, at der skulle udtales kritik af den behandling, som medarbejderne havde fået.

    Benedikte Kiær siger til Politiken, at hun tager udtalelsen fra økonomi- og erhvervsudvalget til efterretning.

    Hun er enig i, at hun ikke skulle have delt sin frustration over sagen med medarbejderne på rådhuset, tilføjer hun over for avisen.

    Helsingør Kommune har fået foretaget to eksterne advokatundersøgelser af Benedikte Kiær. Både af den oprindelige sag, som whistlebloweren henvendte sig med, og om hendes opførsel over for de ledende medarbejdere.

    Begge undersøgelser frikendte Benedikte Kiær.

    Økonomi- og Erhvervsudvalget holdt deres møde fredag. Udvalget besluttede også, at retningslinjerne for kommunens whistleblowerordning bør revideres snarest muligt.

    /ritzau/