Næsten hvert femte barn på landsplan har problemer med sproget, når de begynder i skole.
Det viser en ny undersøgelse fra Indenrigs- og Boligministeriet.
Nærmere bestemt var det 19 procent af børnene på landsplan i 2019, der havde problemer med deres talesprog på det tidspunkt, hvor de stoppede i børnehave og skulle begynde i skole.
17,6 procent var udfordret på det, der kaldes før-skrift.
Analysen bygger på en sammenligning af de sprogvurderinger, som laves i starten af børnehaveklassen. Den er lavet på tværs af 61 kommuner rundt om i landet.
Der er ifølge ministeriet stor forskel i kommunerne.
I nogle kommuner er 10 procent af børnene sprogligt udfordrede. I andre kommuner er det 30 procent af børnene, der har problemer med deres sprog.
Ifølge ministeriet står det værst til i de kommuner, hvor få børn bliver sprogvurderet, når de er tre år gamle.
De kommuner, hvor dagtilbuddene sprogvurderer den største del af børnene, har samtidig det laveste antal børn med sprogvanskeligheder.
/ritzau/











