Antallet af henvendelser om digitale krænkelser til Red Barnets rådgivningsorgan SletDet steg med 50 procent i 2021 fra 1319 til 1974 henvendelser.
Det skriver Red Barnet i en pressemeddelelse.
Det er samtidig det højeste antal henvendelser på et år.
Stigningen skyldes blandt andet coronapandemien, mener Ane Lemche, psykolog og børnefaglig rådgiver i Red Barnet.
– Under coronapandemien har børn tilbragt mere tid foran skærmen, og det har desværre også gjort dem langt mere udsatte for krænkelser og overgreb på nettet.
– Især børn, der føler sig ensomme og mistrives, er sårbare, ved vi. Derfor er der et kæmpe behov for at få samlet op og sikret alle børns trivsel og tryghed online. Det kræver en indsats hele vejen rundt, siger Ane Lemche i pressemeddelelsen.
Ud over coronapandemien peger Red Barnet på, at udvidede åbningstider og mere opmærksomhed på digitale overgrebssager også kan forklare stigningen.
I 924 af henvendelserne blev der modtaget personlig rådgivning. Og mere end hver fjerde af de personlige rådgivninger handlede om seksualiserede digitale krænkelser.
Det er eksempelvis at få delt et nøgenbillede uden samtykke.
Men selv om antallet af henvendelser stiger, er der stadig et stort mørketal, siger Ane Lemche.
– Ingen børn og unge skal gå alene med det, når de har været udsat for en digital krænkelse. De skal vide, hvor de kan få hjælp, og derfor er det selvfølgelig rigtig glædeligt, at så mange flere rækker ud og får støtte og rådgivning.
– Når det er sagt, er jeg alvorligt bekymret for, at der også er rigtig mange, der ikke får den hjælp, som de har brug for og ret til. For eksempel ved vi, at op mod hvert femte barn og ung slet ikke taler med nogen om det, når de har oplevet en digital krænkelse, siger hun.
En undersøgelse fra Red Barnet viste for nylig, at hvert tredje barn mellem 9 og 12 år har oplevet digitale krænkelser inden for det seneste år. I aldersgruppen 13 til 17 år er det hver anden.
SletDet-rådgivningen har eksisteret siden 2016.
/ritzau/











