Massefyring af ansatte på de tyrkiske skoler kan være et forsøg på at fjerne lærere, som ikke deler regeringens synspunkter.
Det mener Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, som frygter, at eleverne bliver indoktrineret.
– Vi følger udviklingen med stor bekymring. Situationen er ganske alvorlig, både for lærerne og demokratiet, siger han.
– Lærerne udgør fundamentet i et demokratisk samfund. Når der er mangfoldighed i uddannelsessystemet, møder eleverne forskellige holdninger. Dermed bliver de i stand til at danne deres egne synspunkter, siger han.
Der hersker stor usikkerhed om omfanget af udrensningen på de tyrkiske skoler. Men tidlig torsdag morgen skal omkring 15.200 ansatte i uddannelsessektoren været blevet suspenderet.
1577 rektorer på statslige og private universiteter skal være blevet fjernet, og 21.000 lærere på private skoler skal have fået frataget licenser. Også blandt andet politifolk, anklagere og dommere er blevet fjernet fra tjeneste, og medier er blevet lukket ned.
Anders Bondo Christensen fortæller, at der tidligere har været flere eksempler på, at lærere blevet forfulgt i landet.
Det har blandt andet været lærere, som mener, at børn, der tilhører det store kurdiske mindretal i landet, bør have ret til at blive undervist på deres modersmål.
– Vi har tidligere oplevet, at lærere er blevet tilbageholdt i årevis i forbindelse med besynderlige retssager, siger han.
– Vi frygter, at man vil sikre, at det bliver Erdogans politik, der bliver fremherskende. Vi kan risikerer, at der sker en ensretning af undervisningen, som vi kender det fra andre lande, der ikke er demokratiske, siger han.
Onsdag erklærede præsident Recep Tayyip Erdogan tre måneders undtagelsestilstand efter weekendens kupforsøg. Den betyder blandt andet, at der kan udstedes udgangsforbud, og at forsamlinger kan forbydes.
/ritzau/