12.000 ton tung pylonfod til Storstrømsbroen er på plads

    Ved midnatstid natten mellem mandag og tirsdag blev fundamentet til pylonen på den nye Storstrømsbro placeret på havbunden i Storstrømmen.

    Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

    Pylonen skal understøtte de kabler, som brofagene skal hænges op i.

    Den 12.000 ton tunge pylonfod blev søndag sejlet ud i Storstrømmen.

    Fra klokken 18 mandag begyndte sænkningen af fundamentet, og omkring midnat stod den altså på havbunden.

    Mandskabet var forberedt på at bruge flere forsøg til at ramme præcist, men ifølge projektchef Niels Gottlieb er første forsøg gået over al forventning.

    – Det ser ud, som om pylonfoden er placeret inden for de fem centimeters nøjagtighed, vi kræver.

    – Nu skal vi bruge lidt tid på at foretage kontrolmålinger. Når det er bekræftet, kan vi gå i gang med at fylde fundamentet op med sand, så det står fuldstændig solidt på havbunden, siger han i pressemeddelelsen.

    Næste skridt i arbejdet med pylonen er ifølge Vejdirektoratet, at der skal bygges en arbejdsplatform oven på pylonfoden.

    Når pylonen er færdig, kommer den til at være cirka 100 meter over havoverfladen og veje cirka 32.000 ton.

    Den nye Storstrømsbro bliver omkring fire kilometer lang. Den skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø og bliver Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

    Broen får en elektrificeret jernbane i to spor, en tosporet landevej og en gang- og cykelsti.

    Det ventes, at broen er klar til biltrafik i 2024 og til jernbanetrafik i 2026.

    /ritzau/