Tirsdag morgen får Danmark en ny, digital kanal, der skal dække erhvervslivet. Bag kanalen står TV 2, der vil skabe en pendant til TV 2 News for de erhvervsinteresserede.
Kanalen vil kun være at finde på internet, hvor interesserede seere kan se den på mobile enheder eller streame den til fjernsynet.
– Målgruppen er alt fra professionelle erhvervsfolk til sådan nogle som mig, der er interesseret i, hvordan det går i erhvervslivet.
– Hvordan de forvalter vores pensioner, driver vores arbejdspladser og hvad de nye trends er, siger nyhedschef Jacob Nybroe, der er ansvarlig for den nye kanal.
Han fortæller, at den målgruppe tæller omkring 650.000 danskere, og at kanalen gerne skal have fat i “en del af dem”.
Medierne i Danmark har opnormeret markant inden for erhvervsdækningen de seneste år. I 2014 startede JP/Politikens Hus mediet Finans og senest købte det Børsen for 800 millioner kroner.
Samtidig er Berlingske Tidende aktive med business.dk, DR har hyret ind på erhvervsfronten, og en stribe nichemedier under Watch-brandet er kommet til.
Jacob Nybroe er dog ikke i tvivl om, at der er plads til kanalen.
– Vi synes, at vi er bedre til at lave tv end de fleste. Vi har gjort det i 28 år og har en storesøster, der hedder TV 2 News. Da de startede, manglede der heller ikke politisk dækning i Danmark, men de har fået stor betydning for det felt.
– Den position vil vi gerne have på erhverv. Og så mener vi, at tv kan noget, når det kommer til at lære mennesker at kende, som skrift ikke kan, siger Jacob Nybroe.
TV 2 Business, som kanalen hedder, vil ikke kunne ses på almindeligt tv, men kun på internettet og via en særlig app til mobiltelefoner.
– Det har vi valgt, fordi det betyder, at kun tre af vores 30 ansatte skal stå for det tekniske. Resten kan bruge tiden på at lave godt indhold.
– Og så er streaming mere og mere brugt. Vi kan se, at mens det går ned ad bakke for traditionelt tv, så går det frem her, siger Jacob Nybroe.
/ritzau/