Arkivfoto
Det amerikanske flyvevåbens prestigeprojekt F-35 Joint Strike Fighter er favorit til at afløse de danske F-16 som nyt dansk kampfly.
Men den gigantiske våbenhandel medfører ifølge eksperter store risici og økonomiske udfordringer, fordi Danmark i så fald investerer i et udviklingsprojekt, som fortsat volder hovedbrud hos ingeniører, der bøvler med at få væsentlige dele af kampflyet til at fungere.
Det skriver Berlingske søndag.
For få uger siden udgav den amerikanske rigsrevision – US Government accountability Office (GAO) – på ny en rapport, der satte kritisk lys på problemer med kampflyet. Institutionen har løbende kritiseret projektet for at være forsinket, mangelfuldt og for dyrt, ligesom der fortsat dukker nye problemer op, i takt med at flyet udvikles.
Den amerikanske rigsrevision peger blandt andet på, at lette piloter – under 62 kilo – risikerer nakkeskader, hvis de udløser katapultsædet. Andre problemer vedrører flyets omfattende softwaresystemer, der kan øge omkostningerne og medføre yderligere forsinkelser.
Ifølge lektor ved Forsvarsakademiet Peter Viggo Jakobsen er der ikke afgørende nyt i rapporten, men den viser, at der fortsat er store problemer med at udvikle flyet.
– At købe F-35 er som at springe ud fra en høj bygning og så håbe på, at brandvæsnet når at få stillet puden op neden for bygningen, inden man rammer jorden. Det lover producenten nok skal ske, men kan man stole på det? At købe F-35 er at gamble, men hvis det kommer til at fungere, så får man verdens mest avancerede fly. Og man får det samme fly som mange af de lande, vi typisk opererer sammen med, siger han til Berlingske.
Prisen på flyene er endnu ukendt, men kan løbe op i 15-30 milliarder kroner afhængig af antal og købsaftale. I tillæg til købsprisen følger også udgifter til opgradering, vedligehold, våben og drift, som gør, at de samlede udgifter kan ende i måske 100 milliarder kroner set over flyenes samlede levetid.
Ifølge Jon Rahbek Clemmensen, forsker ved War Studies på Syddansk Universitet, kommer GAOs nye kritik i forlængelse af tidligere problemer med manglende overblik og planlægning, men han understreger samtidig, at den nye kritik kun omfatter to procent af budgettet.
– F-35 er et projekt under udvikling. Lidt som når man køber den nyeste iPhone, så er der ting, som ikke helt fungerer. Det samme gælder med militært udstyr. Hvis du køber det allernyeste, vil der være ting, der ikke fungerer helt, siger Jon Rahbek-Clemmensen til Berlingske.
“Det er den afvejning, politikerne må lave. Er vi villige til at købe det nyeste udstyr, som kommer med de her børnesygdomme, spørger Jon Rahbek-Clemmensen.
/ritzau/