Danmarks største mediekoncern, Egmont, måtte se salget falde en smule sidste år, hvor coronapandemien ramte verden.
Her faldt omsætningen til 11,5 milliarder kroner, hvilket er 8,5 procent mindre end året før, viser selskabets regnskab mandag.
Overskuddet før skat blev dog løftet til 632 millioner kroner. Det er 32 millioner kroner mere end året før.
Egmont har aktiviteter inden for film, tv, magasiner og bøger. Der drives også biografer, som har været hårdt ramt af coronarestriktionerne.
For at inddæmme coronasmitten i samfundet har de været lukket, hvilket har betydet tabt omsætning på 700 millioner kroner og “et stort millionunderskud” trods hjælpepakker.
Der er dog blevet opvejet af en vækst i omsætningen på 700 millioner kroner andre steder i Egmonts forretning. Koncernchef Steffen Kragh er stolt af, hvordan koncernen er kommet gennem 2020.
– Vi står stærkt som mediekoncern, og samtidig fortsætter væksten i vores digitale virksomheder, siger han i en pressemeddelelse.
– Vi er lykkedes med vores digitale transformation og strategi, som tager udgangspunkt i, at folk vil streame mere, game mere og handle mere online.
– Det blev yderligere accelereret under corona. Vi forventer vækst og yderligere investeringer i 2021, lyder det.
Egmont står blandt andet bag Nordisk Film, TV2 i Norge, forlaget Lindhardt og Ringhoff, spil til konsoller, en række reklamebureauer og e-handelsfirmaer.
Det var særligt digitale områder som tv-streaming, e-handel, spil og digitale bøger, som Egmont havde fremgang med i coronaåret.
Det er i tråd med koncernens strategi om at transformere forretningen, så der følges med den moderne forbruger online.
Derudover udgiver Egmont mere end 700 magasiner og ugeblade i 30 lande. I Danmark er det blandt andet Her & Nu, Euroman og ALT for damerne.
/ritzau/









