320.000 terabyte – eller hvad der svarer til 16.600 års streaming på eksempelvis Netflix – er den mængde data, som teleselskabets 3’s omkring 1,4 millioner kunder brugte i 2020.
Det viser en ny opgørelse fra selskabet.
Det er en stigning på 44 procent i dataforbruget hos 3-kunder fra 2019. Ifølge Kim Christensen, der er netværksdirektør hos 3, skyldes det blandt andet coronakrisen.
– Der er en stigning i dataforbruget helt generelt, men med corona har vi set et spring fra marts af, hvor folk begynder at arbejde hjemmefra. Der er en øget stigning i forbruget, siger han.
På grund af coronakrisen har mange skoleelever og studerende været hjemsendt. Det har gjort, at skoler og uddannelsesinstitutioner har benyttet sig af digital undervisning.
For personer med job har årets hjemsendelser medført en lang række møder på computeren.
Kim Christensen påpeger, at det har givet en ekstra belastning på netværket – men at der har været god forbindelse hele vejen rundt.
– Nettet kan godt følge med. Selvfølgelig ser vi, at der er steder, hvor det bliver mere belastet end andre steder. Men vi står over for en modernisering af netværket, der vil fordoble kapaciteten for 4G, samtidig med at vi ruller 5G ud over de næste par år.
I opgørelsen kan man desuden læse, at der i gennemsnit blev sendt 24 sms’er i sekundet per døgn, mens der blev foretaget i gennemsnit 93 opkald i sekundet fra 3-kunderne.
Allerflest opkald og sms’er fandt sted den 11. og 18. marts – dage med pressemøder, hvor restriktioner blev lagt ned over hele landet på grund af coronakrisen.
/ritzau/











