Regner Grasten: Middelmådighed dominerer dansk film


    I weekenden gik over 200.000 danskere i biografen for at se “Flaskepost fra P” – filmatiseringen af Jussi Adler-Olsens tredje roman om vicekriminalkommissær Carl Mørck fra afdeling Q.

    Men biograferne kommer til at miste biografgængerne til tv, hvis ikke branchen over en bred kam får tilført dansk film noget nyt rent kunstnerisk. Der mangler simpelthen mod i branchen, ikke talent.

    Det siger Regner Grasten, der som filminstruktør og producent står bag over 30 film.

    – Jeg er ikke bekymret for, at “Flaskepost fra P” går så godt. Men jeg er bekymret over, at det KUN er “Flaskepost fra P”, der går så godt.

    – Vi har brug for nogle modige mennesker, der tør gå ind og støtte os producenter, instruktører og manuskriptforfattere, når vi kommer med noget, hvor man siger: Det kan da umuligt gå.

    – Vi har brug for at tage nogle kæmpe chancer.

    Regner Grasten mener, at middelmådigheden er i højsædet i dansk film.

    – Al ære og respekt for “Kollektivet.” Men det er fandeme ikke “Festen.” Thomas Vinterberg tør sgu heller ikke, siger han.

    Regnar Grasten har senest selv store problemer med at få støtte til filmen “Tanne”, der handler om Karens Blixens unge år og om faderens selvmord.

    – Ingen tror på Karen Blixen som ung. Hvis vi havde lavet filmen totalt mainstream med hendes syfilis og alt det der, så havde vi fået den igennem med 200 kilometer i timen, siger Regner Grasten.

    Hans kritik er rettet mod hele filmbranchen, herunder både instruktørerne, filmfestivalerne og de bevilgende myndigheder, der efter hans opfattelse ikke har nok fokus på, at filmkunsten skal udvikle sig.

    – Alle laver filmene efter, at de skal på en festival. Festivalen vil kun have mainstream-film, og så kører det i ring. Kunstnerne tør heller ikke, for de er bange for fiasko.

    Spørgsmål: Du har jo også selv lavet en hel del mainstreamfilm. Har du ikke det?

    – Det har jeg, og vi stopper også i tide. Vi stoppede Anja og Viktor ved film nummer fem, fordi da kunne vi ikke fortsætte den. Vi syntes, vi havde gjort, hvad vi kunne. Vi stoppede også Krummerne.

    – Vi stopper altid i tide og prøver at finde på noget nyt, så vi hele tiden er foran publikum. Det er altafgørende.

    Regner Grasten mener selv, at han med årene har bevæget fra det mainstream mod det mere skæve.

    Han fremhæver Lars von Triers film “Anticrist” som en mainstreamfilm, der har det vovemod og den kunstneriske nyskabelse, han efterlyser.

    – Det er fra de originale nye kunstfilm, at vi henter mainstreamfilmens fremtid, siger han.

    /ritzau/