København tester elbusser: Kan oplades på halvandet minut


    Slut med brummende busser, der oser af diesel.

    Det er det langsigtede mål hos Københavns Kommune, der som del af et toårigt forsøg investerer i to støjsvage og miljøvenlige busser, der i stedet for at slubre brændstof i sig kører på el.

    Efter en europæisk udbudsrunde har kommunen valgt finske Linkker til at levere busserne, mens hollandske Schunk/Heliox står for leveringen af såkaldte hurtigladestationer.

    Busserne kan i princippet køre i døgndrift, da de bliver lynopladet i løbet af halvandet til tre minutter ved endestationerne i de normale driftspauser.

    Efter planen skal de to busser på gaden i København efter næste sommer. De bliver indsat på linje 3A mellem Sydhavn/Valbyparken og Nordhavn.

    – Vi skal sikre, at alle, der transporterer sig gennem København, har nemt ved at vælge et grønt transportmiddel, som for eksempel elbusser. Derfor glæder jeg mig over anskaffelsen af de to nye elbusser. De skal med deres innovative teknologi bidrage til Københavns ambition om at blive CO2-neutral i 2025, siger overborgmester Frank Jensen i en pressemeddelelse.

    I forvejen kører to kinesiske elbusser rundt i København, hvilket de har gjort siden januar 2014. Denne bustype bliver opladet i garagen om natten.

    Ifølge Københavns Kommune er busser, som oplades ved endestationerne under driften, mere energieffektive, og de kan samtidig transportere flere passagerer. Omvendt kan de kun bruges på ruter, hvor det rette opladningsudstyr er installeret.

    Prisen for de to nye busser og de tilhørende ladestandere er omkring ti millioner kroner. Med i prisen følger to års service.

    Københavns Kommune og Trafik- og Byggestyrelsen deler regningen, mens energiselskabet E.ON bidrager med gratis elektricitet.

    /ritzau/