Færre soltimer over Europa i årets første seks måneder kan aflæses direkte i ølproducenten Heinekens regnskab. Her går verdens næststørste ølproducent frem på stort set alle andre markeder end hovedmarkedet Europa.
Det er en af årsagerne til, at Heineken skuffer de forventninger, som analytikere på området havde til regnskabet.
Selskabet har tjent lidt over 13 milliarder kroner i første halvår, hvilket er cirka en milliard mindre end ventet. Det skyldes blandt andet, at omsætningen skuffer med flere hundrede millioner kroner.
Heinekens hovedmarked er Europa, og her er volumen faldet med 1,5 procent i det første halvår.
Modsat flyder øllet i en lind strøm på det asiatiske marked, hvor Heineken til sammenligning har øget sin volumen med over 10 procent.
Også i Mellemøsten, Østeuropa samt Nord- og Sydamerika er der fremgang at spore i salget af Heineken.
Selv peger Heinken på, at tilbagegangen i Europa blandt andet skyldes, at man sammenligner salget med sidste år, hvor usædvanligt mange solskinstimer hjalp tørsten efter Heineken-øl på vej.
– I Europa fik kvartalet en god start i april på grund af placeringen af påsken, men blev senere dæmpet af dårligt vejr og et udfordrende sammenligningsgrundlag, skriver Heineken i sit regnskab.
Heineken fastholder sine forventninger til hele året. Det betyder, at blandt andet juli og august skal levere en bedre indtjening. Sommermånederne er højsæson for ølproducenter.
Det gælder også for verdens tredjestørste ølproducent, danske Carlsberg. De to bryggerier jagter begge den førende ølproducent Anheuser-Busch, der sælger Corona, Budweiser, Stella Artois, Hoegaarden og Leffe.
/ritzau/











