Udgivelsen af en ny bog med titlen “Branden – gåden om “Scandinavian Star”, sætter nyt lys på dødsbranden om bord på Scandinavian Star, der fandt sted 7. april 1990 og kostede 159 mennesker livet.
Ilden brød ud flere steder på færgen, der lå i Skagerrak på vej fra Oslo til Frederikshavn. Formentlig var der tale om påsatte brande.
Norsk Politi genåbnede sidste år efterforskningen, og Norges storting har i år besluttet, at branden skal undersøges af en undersøgelseskommission.
Her er et overblik over katastrofen:
* Scandinavian Star brød i brand om natten på vej fra Oslo til Frederikshavn.
* 482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved branden, mens yderligere én døde senere af sine kvæstelser.
* Efterforskning har vist, at ilden var opstået flere forskellige steder på færgen, og at der dermed sandsynligvis var tale om en påsat brand.
* Norsk Politi gav en dansk lastbilchauffør, der selv omkom i branden, skylden. Men anklagen er trukket tilbage, efter at svenske brandeksperter anser det for usandsynligt, at danskeren kunne have startet de i alt seks brande på skibet.
* Op til 25-års-dagen har hans enke oplyst, at hun ønsker en officiel undskyldning ved en erstatningssag, når norsk politi afslutter den igangværende efterforskning.
* Sikkerheden om bord på Scandinavian Star blev kritiseret, da det kom frem, at personalet hverken havde holdt brandøvelser eller var blevet instrueret i sikkerhedsudstyret.
* Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed. De fik den daværende strengeste straf på seks måneders hæfte.
* Pårørende til ofrene har kritiseret efterforskningen og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel. Det samme mener den norske ekspertgruppe “Efterforskning af mordbranden på Scandinavian Star”, der fremlagde resultatet af sine undersøgelser 6. april 2013.
* Resultaterne og materialet fra ekspertgruppens rapport er efterfølgende blevet delt med politiet i Oslo.
* I januar i år besluttede Norges storting at nedsætte en undersøgelseskommission, der skal granske omstændighederne ved færgebranden.
*I den nye bog om Scandinavian Star fortæller en tidligere havarichef, at det norske sikkerhedsfirma Skuld kendte til de mange sikkerhedsbrister, men alligevel forsikrede skibet.
/ritzau/