Arkivfoto
Det er i strid med markedsføringsloven, når forretninger anstrenger sig for at få tilbud til at se bedre ud, end de egentlig er.
Renault Danmark må derfor betale en bøde på 200.000 kroner for at bruge vildledende prissammenligninger i markedsføringen af to bilmodeller, oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
– Renault Danmark har i flere måneder reklameret med, at forbrugerne fik bilerne til en særlig kampagnepris, selvom det reelt var den normale pris, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i meddelelsen.
– Det er vildledende og en klar overtrædelse af markedsføringsloven, siger hun.
Sagen handler om en kampagne fra maj og juni 2013, hvor Renault Danmark reklamerede med, at forbrugerne kunne få to bilmodeller til kampagnepriser.
I kampagneprislisten på renault.dk var førpriserne på bilmodellerne streget over, mens kampagnepriserne stod med rødt nedenunder. Men førpriserne havde kun været gældende i tre uger, før kampagnen startede.
Ifølge Forbrugerombudsmanden var kampagneprisen dermed i virkeligheden udtryk for bilens normale pris, og det fik besparelserne til at se større ud, end de var.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte Renault Danmark i januar 2015 for at have lavet vildledende prissammenligninger i prislisten.
/ritzau/