Industrivirksomheden Danfoss havde fremgang i 2018, hvor salget særligt gik frem i USA, Europa og Kina.
Danfoss er mest kendt for termostater, men de bedre resultater sidste år hænger ikke sammen med de små apparater, som er i mange danske hjem.
Det er i stedet resultaterne i divisionen Danfoss Power Solutions.
Den producerer løsninger, som blandt andet bruges i store entreprenør- eller landbrugsmaskiner og andre køretøjer, der er beregnet til tunge opgaver.
Samlet endte Danfoss’ salg i 2018 på 45,5 milliarder kroner. Det er fem procent højere end året før.
Det viser selskabets årsregnskab, der er offentliggjort torsdag.
Overskuddet på bundlinjen – resultatet, når alt er betalt – er steget med knap 150 millioner kroner til 3,45 milliarder kroner.
På ledelsesgangen er direktør Kim Fausing tilfreds med resultatet i 2018, der desuden har budt på hele seks opkøb af virksomheder.
– Det er andet år i træk, at Danfoss leverer stærk vækst.
– Vi fortsætter med at vinde markedsandele, hvilket primært skyldes, at vi høster frugten af vores målrettede arbejde med strategiske vækstinitiativer og investeringer i førende teknologier, siger han i en kommentar til regnskabet.
Han sætter ikke tal på forventningerne til 2019, men målet er at klare sig bedre end konkurrenterne.
Danfoss anser dog vækstudsigterne for året som svagere end tidligere og nævner handelskrigen mellem USA og Kina som forhold, der kan påvirke selskabets salg.
Danfoss har samlet knap 28.800 ansatte og har 71 fabrikker verden over.
/ritzau/











